استعفای رئیس امنیتی ملی افغانستان همزمان با خشونت‌ها در کابل و جلال‌آباد

معصوم استانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
معصوم استانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان Copyright آناتولی
Copyright آناتولی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معصوم استانکزی، رئیس مستعفی امنیت ملی افغانستان از مسئولان سابق نهاد دولتی مامور پیشبرد مذاکرات با طالبان بوده و در حالی سازمان امنیتی افغانستان را ترک می‌کند که طالبان و ایالات متحده آمریکا در آستانه دستیابی به یک توافق صلح قرار دارند.

آگهی

رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان یک روز پس از عملیاتی در شرق این کشور که به کشته شدن چهار غیرنظامی منجر شد، از سمت خود استعفا داد.

معصوم استانکزی که از سال ۲۰۱۶ ریاست امنیت ملی افغانستان را برعهده داشت روز پنجشنبه اعلام کناره گیری کرد و استعفای وی مورد پذیرش اشرف غنی، رئیس جمهوری کشورش قرار گرفت.

عطاءالله خوجیانی، والی ننگرهار به خبرگزاری فرانسه گفت که عملیات چهارشنبه شب علیه یک واحد از سرویس‌های امنیتی افغانستان در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار به شکلی فاجعه‌باری به کشته شدن چهار غیرنظامی در شرق افغانستان انجامید.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ضمن پذیرفتن استعفای رئیس امنیت ملی کشورش با انتشار توییتی اعلام کرد: «در قبال تلفات غیرنظامیان هیچ تسامح و مدارایی جایز نیست.»

آقای غنی همچنین از دادستانی کل افغانستان خواسته است تا تحقیقات لازم را برای بررسی بیشتر این حادثه آغاز کند.

معصوم استانکزی، رئیس مستعفی امنیت ملی افغانستان از مسئولان سابق نهاد دولتی مامور پیشبرد مذاکرات با طالبان بوده و در حالی سازمان امنیتی افغانستان را ترک می‌کند که طالبان و ایالات متحده آمریکا در آستانه دستیابی به یک توافق صلح قرار دارند.

گفتگوهای صلح زلمی خلیل زاد، فرستاده آمریکا با طالبان در حالی پس از ۹ ماه مذاکرات فشرده به پیش‌نویس یک توافق اولیه منجر شده که دولت افغانستان و دیگر جریان‌های سیاسی فعال در این کشور نقشی در گفتگوها نداشته و به کلی از این روند کنار گذاشته شده بودند.

سرویس‌های امنیتی افغانستان غالبا به دلیل عملیات شبانه بر ضد نیروهای مظنون به عضویت در گروه‌های افراطی و خشونت‌طلب که در پی خطاهای مرگبار به کشته شدن غیرنظامیان منجر می‌شود مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌گیرند.

دستگاه امنیتی افغانستان مدعی است که در عملیات جلال‌آباد چهار عضو یک جنبش موسوم به «دولت اسلامی در خراسان» را کشته است. والی ننگرهار نیز به فرانس پرس گفته است که این چهار نفر برادر و عضو یک خانواده بودند. ساکنان جلال‌آباد به نشانه اعتراض اجساد این افراد را تا مقابل مقر اصلی ولایت ننگرهار حمل کردند و خواهان دستگیری عاملان اصلی این حمله شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی دولت افغانستان از «تبعات خطرناک» توافق صلح آمریکا با طالبان

توافق آمریکا و طالبان؛ چشم‌انداز مبهم انتخابات ریاست جمهوری و نظام سیاسی آینده افغانستان

بازار سرد کارزارهای انتخاباتی افغانستان؛ نگرانی دولت از صلح با طالبان