هشدار اردوغان : از طرح ما در شمال سوریه حمایت نشود راه ورود پناهجویان را به اروپا باز می‌کنیم

پناهجویان سوری
پناهجویان سوری Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنکارا با چراغ سبز و همکاری ایالات متحده در تدارک ایجاد «منطقه ای امن» در شمال سوریه است و به گفته آقای اردوغان بنا دارد شمار زیادی از رانده شدگان سوری را به این مناطق بازگرداند.

آگهی

رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه با هشدار نسبت به عدم حمایت بین المللی از طرح کشورش برای بازگرداندن یک میلیون پناهجو به مناطق شمال سوریه تهدید کرد که در صورت دریافت نکردن حمایت های لازم راه ورود پناهجویان به اروپا را باز خواهد کرد.

آنکارا که سه میلیون و ششصد هزار پناهجوی سوری را در خاک خود پناه داده کنترل بخش‌هایی از شمال خاک همسایه جنوبی خود را در دست دارد، جایی که گفته می‌شود تاکنون تنها ۳۵۰ هزار نفر از ساکنانش به خانه بازگشته‌اند.

آنکارا با چراغ سبز و همکاری ایالات متحده در حال ایجاد یک «منطقه‌ امن» در شمال سوریه است و به گفته آقای اردوغان بنا دارد شمار زیادی از رانده شدگان سوری را به این مناطق بازگرداند.

منطقه امن یاد شده قرار است به عمق ۳۲ کیلومتر در خاک سوریه ایجاد شود تا ترکیه از طریق آن بتواند تحرکات حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه و شاخه نظامی آن ی.‌پ.‌گ (یگان‌های مدافع خلق) را کنترل کند.

بیشتر بخوانید:

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه طی نطقی در آنکارا تصریح کرد: «ما می‌گوییم که بایست منطقه‌ای امن را تشکیل دهیم تا به عنوان کشور ترکیه بتوانیم آنجا (شمال سوریه) به جای شهرک‌های چادری، شهرهای واقعی بسازیم و آنها را تحت پوشش منطقه امن قرار دهیم.»

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه ضمن درخواست حمایت بین‌المللی برای به اجرا درآمدن این طرح گفت: «با حمایت لجستیکی ما خواهیم توانست تا عمق سی کیلومتری شمال سوریه اقدام به خانه‌سازی کنیم. بدین ترتیب شرایط لازم برای یک زندگی مناسب و منطبق با معیارهای انسانی برای ساکنان فراهم خواهد شد.»

آقای اردوغان سپس با لحنی تندتر تاکید کرد: «یا این امکان فراهم می‌شود و یا ما درها را باز خواهیم کرد یا از ما حمایت می‌کنید یا عذرخواهی؛ در هر صورت ما این بار را به تنهایی به دوش نخواهیم کشید. ما هنوز نتوانسته‌ایم از جامعه بین‌المللی و به خصوص از اتحادیه اروپا کمک دریافت کنیم.»

ترکیه مارس ۲۰۱۶ در چارچوب توافقی با اتحادیه اروپا پذیرفت تا در ازای دریافت میلیاردها یورو کمک از اتحادیه اروپا برای سر و سامان دادن به وضعیت پناهجویان از عزیمت آنها به قاره سبز جلوگیری کند.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده شمار مهاجرانی که طی ماه گذشته میلادی وارد یونان، کشورهمسایه ترکیه شده‌اند نسبت به ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بر این اساس بیش از دوازده قایق حامل مهاجران که ششصد نفر را حمل می کردند حدود یک هفته پیش وارد سواحل یونان شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه مرزها را می‌گشاید یونان کنترل مرزهای آبی و زمینی را تشدید می‌کند

اردوغان: داشتن قدرت هسته‌ای یا باید برای همه آزاد باشد یا برای همه ممنوع

مرگ دست‌کم ۱۰ نفر در پی انفجار خودروی بمب گذاری شده در شمال سوریه