اعتراض نهادهای غیردولتی به اخراج دو پناهجوی افغان از فرانسه

یک پناهجوی افغان در پاریس
یک پناهجوی افغان در پاریس Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئول رسیدگی به مسائل مهاجرتی در عفو بین الملل با یادآوری این موضوع که بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از ۱۳۰۰ غیرنظامی طی شش ماه نخست سال جاری میلادی در افغانستان کشته شده‌اند گفت که پناهجویان افغان «به محض ورود به افغانستان با خطر شکنجه، ربوده شدن و یا مرگ روبرو هستند.»

آگهی

اخراج دو پناهجوی افغان از فرانسه با واکنش و انتقادهای گسترده سازمان‌های مدافع حقوق بشر و حامی پناهجویان روبرو شده است. سازمان عفو بین الملل و نهاد مدافع حقوق مهاجران در فرانسه موسوم به «سیماد» Cimade از جمله سازمان‌هایی هستند که این تصمیم را «نقض حقوق بین الملل» قلمداد کرده‌اند.

همزمان شدن اخراج یکی از این دو پناهجوی افغان با زمان بررسی لایحه تصویب یک توافق میان اتحادیه اروپا و افغانستان در پارلمان فرانسه بر ابعاد این ماجرا افزوده است. 

مجلس ملی فرانسه قرار است روز هجدهم سپتامبر روند تصویب این لایحه را آغاز کند و همان روز یکی از پناهجویان افغان که در بازداشتگاه مهاجران غیرقانونی در شهر رن نگهداری می شود به کشور جنگ زده اش بازگردانده خواهد شد.

سازمان عفو بین الملل و نهاد مدافع حقوق مهاجران در فرانسه، سیماد به این لایحه که پیشتر در سنای فرانسه تصویب شده اعتراض کرده و بند ۲۸ آنرا که به «همکاری» جهت مقابله با «موج مهاجرت غیرقانونی» اشاره دارد نقض حقوق بین المللی توصیف کرده اند.

لولا شولمان، مسئول رسیدگی به مسائل مهاجرتی در عفو بین الملل در این خصوص به خبرگزاری فرانسه می گوید: «شرایط موجود در افغانستان، کشوری که غیرنظامیان هدف حملات متعدد قرار می گیرند به گونه ای است که بازگرداندن پناهجویان توسط فرانسه به کشورشان چیزی جز نقض حقوق بین الملل نیست و علاوه بر آن به موجب اصل «عدم اجبار» اخراج افراد در شرایطی که آنها در معرض خطر و نقض فاحش حقوق شان قرار گیرند، ممنوع تلقی می شود.»

این مسئول سازمان عفو بین الملل در ادامه تاکید می کند که از دو سال پیش تاکنون تلاش هایی برای به تعلیق درآوردن اخراج مهاجران افغان آغاز شده و مبارزه در این راه همچنان ادامه دارد.

به گفته سیماد، یک پناهجوی دیگر افغان که در بازداشتگاهی موقت در نزدیکی فروگاه شارل دو گل پاریس نگهداری می شود قرار است روز شنبه، هفتم سپتامبر به کشورش بازگردانده شود. عفو بین المللی با اشاره به اخراج این دو پناهجوی افغان تصریح کرده است که هنوز از سرنوشت دیگر اتباع افغان که در مراکز و بازداشتگاه‌های موقت نگهداری مهاجران غیرقانونی حبس هستند، اطلاعی در دست ندارد.

لولا شولمان، مسئول رسیدگی به مسائل مهاجرتی در عفو بین الملل با یادآوری این موضوع که بر اساس گزارش سازمان ملل بیش از ۱۳۰۰ غیرنظامی طی شش ماه نخست سال جاری میلادی در افغانستان کشته شده‌اند گفت که پناهجویان افغان «به محض ورود به افغانستان با خطر شکنجه، ربوده شدن و یا مرگ روبرو هستند.»

یک مسئول تشکل سیماد نیز اعلام کرده است که فرانسه با تصویب لایحه قانونی مقابله با موج مهاجرت غیرقانونی در صدد به اجرا گذاشتن مکانیزمی برای اخراج بیشتر پناهجویان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه دو افغان و یک هلندی به اتهام کمک به انتقال پناهجویان به بریتانیا

افغانستان دومین کشور مهاجرفرست به اروپا در سال ۲۰۱۸

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد