فرزند احمد شاه مسعود از توافق «پنهانی» طالبان و آمریکا انتقاد کرد

فرزند احمد شاه مسعود از توافق «پنهانی» طالبان و آمریکا انتقاد کرد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرزند احمد شاه مسعود معتقد است که توافق صلح «پنهانی» بین ایالات متحده و طالبان اگر راه را بر روی حکومت تندرو شورشیان باز کند، می‌تواند با مقاومت گسترده‌ای در افغانستان روبرو شود.

آگهی

فرزند احمد شاه مسعود معتقد است که توافق صلح «پنهانی» بین ایالات متحده و طالبان اگر راه را بر روی حکومت تندرو شورشیان باز کند، می‌تواند با مقاومت گسترده‌ای در افغانستان روبرو شود.

دو روز پیش از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱، احمد شاه مسعود در ۴۸ سالگی در اثر انفجار انتحاری دو تروریست مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، جان باخت. در آن زمان احمد مسعود فرزندش تنها ۱۲ سال داشت. او برای ادامه تحصیلات به آکادمی نظامی سنت هرست در انگلستان رفت تا به عنوان یک افسر نظامی آموزش ببیند.

گرچه احمد مسعود در سیاست افغانستان تازه وارد است اما او سایه سنگین نام پدرش را با خود همراه دارد.

مسعود در گفت‌وگو با رویترز درباره مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا گفت: «بسیار پنهانی است. این اتفاق پشت درهای بسته رخ داد.» وی تاکید کرد که توافق صلح را فرصتی عالی می‌داند اما نحوه مدیریت آن ناامید کننده است.

وی افزود: «می‌خواهیم به وضوح ببینیم. می‌خواهیم افرادی را که در سراسر کشور درگیری این موضوع هستند ببینیم.»

این سخنان پس از مراسم روز پنجشنبه گذشته در مقبره پدرش در دره پنجشیر با حضور دست‌کم ۱۰ هزار نفر بیان شد.

بیشتر بخوانید:پسر احمد شاه مسعود، در اندیشه متحد کردن افغانستان علیه طالبان

مسعود در این همایش از ایجاد یک ائتلاف سیاسی با نام مقاومت دو خبر داد و گفت: «در چند ماه گذشته در دیدار و گفتگو با اقشار مختلف جامعه و سیاسیون افغانستان، روی تشکیل ائتلاف مقاوم دو، رایزنی کرده‌ام.»

طبق نوشته رویترز، اظهارات مسعود بیانگر بدگمانی عمیق بسیاری از افغان‌ها در مور توافقی است که بدون دخالت آن‌ها به دست آمده است.

طبق این توافق، هزاران سرباز آمریکا از افغانستان خارج می‌شوند و در مقابل طالبان متعهد می‌شود که افغانستان به پایگاهی برای حملات آینده به ایالات متحده و متحدان آن تبدیل نشود.

طالبان دولت وحدت ملی افغانستان را «عروسک خیمه شب بازی» غرب و آمریکا توصیف می‌کند و حاضر به مذاکره مستقیم با آن نیست.

سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان این هفته اعلام کرد که دولت نگرانی‌های جدی دارد و خواستار توضیح بیشتر واشنگتن است.

گرچه جزییات توافق، عمومی نشده است اما طبق نوشته رویترز، به‌نظر می‌رسد که این توافق طالبان را به‌عنوان امارت اسلامی افغانستان تایید کرده است. این عنوانی است که طالبان به خود می‌دهد. این موضوع باعث عصبانیت و نگرانی در سطح جامعه افغانستان شده است.

بسیاری از رهبران طالبان می‌گویند که تدوین قانون اساسی افغانستان باید بر عهده این گروه گذاشته شود اما مخالفان این موضوع را یک چالش جدی برای دولت مرکزی افغانستان توصیف می‌کنند.

هرگونه تغییر در وضعیت این کشور فقط می‌تواند از طریق همه‌پرسی انجام شود
احمد مسعود

مسعود در این زمینه گفت: «برای ما، جمهوری اسلامی افغانستان خط قرمز است و هرگونه تغییر در وضعیت این کشور فقط می‌تواند از طریق همه‌پرسی انجام شود.»

وی تاکید کرد: «نمی‌خواهیم شاهد وقوع جنگ دیگری باشیم. این صلح باید جنگ را به یکباره پایان دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«چهره جاودانی مقاومت»؛ شهردار پاریس از لوح یادبود احمد شاه مسعود رونمایی کرد

پسر احمدشاه مسعود درباره خطر آغاز جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد

لوح یادبودی در پاریس برای «شیر پنجشیر، کماندان مسعود»