گزارش یورونیوز از تهران؛ همکاری ایران و اروپا در چارچوب برجام تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

گزارش یورونیوز از تهران: همکاری ایران و اروپا در چارچوب برجام تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟
گزارش یورونیوز از تهران: همکاری ایران و اروپا در چارچوب برجام تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟
نگارش از Anelise Borgesیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکی از ساکنان پایتخت در واکنش به خروج تدریجی ایران از توافق هسته ای وین چنین می گوید: «وقتی آنها (غربی ها) پای حرفشان نمی ایستند ما هم نباید به آنها اعتماد کنیم و از آنها تبعیت کنیم. ما باید کار خودمان را جلو ببریم هر چند که فکر می کنم این یک بازی سیاسی است.»

آگهی

تهران در حالی از آغاز گام سوم خروج از توافق هسته ای خبر داده که تبعات اقتصادی سنگین ناشی از خروج آمریکا از برجام همچنان بر زندگی شهروندان ایران سایه انداخته است.

تنش میان ایران و آمریکا بر سر توافق هسته ای حالا با خروج تدریجی تهران از برجام وارد مرحله تازه ای شده و بیم آن می رود که اروپا نیز موضع سخت تری نسبت به اقدامات ایران اتخاذ کند.

آنلیز بورژ، خبرنگار یورونیوز در تهران در گزارشی به بررسی ادامه این تنش و احتمال رویارویی تهران با اروپا در صورت خروج کامل ایران از برجام پرداخته است.

غرب به وعده خود عمل نکرد

یکی از ساکنان پایتخت در واکنش به رویه دولت ایران در خروج تدریجی از توافق هسته ای وین چنین می گوید: «وقتی آنها (غربی ها) پای حرفشان نمی ایستند ما هم نباید به آنها اعتماد کنیم و از آنها تبعیت کنیم. ما باید کار خودمان را جلو ببریم هر چند که فکر می کنم این یک بازی سیاسی است که آنها برای خودشان انجام می دهند.»

ایران در واکنش به انفعال اروپا و انجام نشدن تعهدات طرف های توافقنامه هسته ای از آغاز گام سوم برای خروج از برجام خبر داده است. این درحالیست که برخی از شهروندان معتفدند این مشکل شاید با تعامل بیشتر قابل حل باشد.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی می گوید: «این مسئله با لج و لجباری همراه شده و از نظر من شاید بتوان آنرا دوستانه تر حل کرد.»

این شهروند تهرانی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید سرانجام ماجرا به کجا ختم می شود، می گوید: «اگر شرایط به همین منوال پیش برود فکر می کنم شاهد اوضاع خوبی نباشیم. به خصوص برای ایران. دو طرف در این ماجرا ضربه می بینند اما زیان ایران بیشتر خواهد بود. همین الان هم کشور از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارد. اگر به مردم توجه بیشتری شود و بر روی لج و لجبازی تمرکز نکنند خیلی بهتر است. متاسفانه فکر می کنم در این میان به مردم اصلا توجهی نمی شود.»

گام بعدی ایران چه خواهد بود؟

خبرنگار یورونیوز گزارش خود را از تهران این گونه ادامه می دهد: «به نظر می آید که ایرانی ها از اعلام مرحله تازه کاهش تعهدات در چارچوب توافق هسته ای خیلی شگفت زده نشده اند اما این ماجرا برای مابقی جهان شکلی متفاوت دارد. سوالی که به نظر می رسد جهان را کمی نگران کرده این است: ایران در ادامه این روند چه اقدامی انجام خواهد داد؟ »

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با حیاتی قلمداد کردن درصد بالای غنی سازی اورانیوم برای پیشبرد صنعت هسته ای ایران می گوید: «مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرده تا سوخت هسته ای پیشران ها را تامین کند. درصد غنی سازی برای استفاده سوخت هسته ای در پیشران ها بیش از ۶۰ درصد است بنابر این ما به غنی سازی بالایی نیاز داریم.»

تاکید دوباره بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای

ایران بارها اعلام کرده است که از برنامه هسته ای خود تنها در جهت مصارف صنعتی و استفاده صلح آمیز بهره می برد و بر اساس اعتقادات مذهبی هیچ برنامه ای برای دست یابی به سلاح اتمی ندارد.

نماینده مجلس ایران در ادامه بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورش تاکید می کند و می گوید: «هدف ما (از غنی سازی با درصد بالا) صلح آمیز و صنعتی است. همانطور که قبلا هم بارها و بارها اعلام شده مقام معظم رهبری صریح و روشن فتوی صادر کرده استفاده از انرژی هسته ای در ساخت سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده است.»

ایران پیشتر در گام دوم کاهش تعهدات برجامی سطح غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد رساند و در گام سوم کلیه محدودیت های تحقیق و توسعه را لغو کرد. فرانسه و بریتانیا گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی را مانع تلاش‌ها برای تنش‌زدایی توصیف کرده اند. آنطور که تهران می گوید گام چهارم برای خروج از برجام در صورت تامین نشدن منافع تجاری پیش بینی شده در توافق هسته ای دو ماه دیگر کلید خواهد خورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرپرست آژانس انرژی اتمی همزمان با کاهش تعهدات برجامی ایران به تهران می‌رود

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است

انقضای تحریم‌های موشکی؛ ایران در تلاش برای «اثبات اقتدار»، آمریکا و متحدان به دنبال حفظ «محدودیت‌ها»