مبادلۀ ۷۰ زندانی روس و اوکراینی؛ اعلام آمادگی دو کشور برای بهبود روابط

مبادلۀ ۷۰ زندانی روس و اوکراینی؛ اعلام آمادگی دو کشور برای بهبود روابط
Copyright REUTERS/Gleb Garanich
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از جمله زندانیان آزاد شده ولودیمیر تسماخ بود. او مظنون است که در سقوط هواپیمای مالزیایی پرواز MH17 در سال ۲۰۱۴ میلادی در شرق اوکراین که منجر به کشته شدن ۲۹۸ نفر شد، دست داشته است.

آگهی

اوکراین و روسیه روز شنبه در مجموع ۷۰ زندانی را مبادله کردند؛ این بزرگترین برنامۀ مبادلۀ زندانیان دو کشور و نخستین مبادله از سال ۲۰۱۷ میلادی بود و پس از مذاکراتی طولانی میان مقامات مسکو و کی‌یف ممکن شد.

در جریان این تبادل، هر کشور ۳۵ تن از زندانیان طرف مقابل را تحویل داد.

زندانیان اوکراینی بامداد شنبه ۷ سپتامبر با دو اتوبوس‌های مجهز به پنجره‌های تیره و اسکورت پلیس، از زندان مسکو به فرودگاه ونوکووا در نزدیکی مسکو منتقل و از آنجا با هواپیما به اوکراین فرستاده شدند و همزمان، هواپیمای زندانیان آزاد شدۀ روس نیز در خاک روسیه فرود آمد.

اولگ سنتسوف، فیلمساز اوکراینیِ محبوس در روسیه همچنین ۲۴ ملوان اوکراینی که سال گذشته در جریان درگیری‌هایی در تنگه کرچ توسط روس‌ها بازداشت شده بودند نیز در میان آزادشدگان بودند.

REUTERS/Oleksandr Klymenko
اولگ سنتسوف، فیلمساز اوکراینی و دخترش آلیناREUTERS/Oleksandr Klymenko

در طرف دیگر این تبادل نیز ولودیمیر تسماخ از فرماندهان نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین آزاد و وارد خاک روسیه شد. او مظنون است که در سقوط هواپیمای مالزیایی پرواز MH17 سال ۲۰۱۴ میلادی در شرق اوکراین که منجر به کشته شدن ۲۹۸ نفر شد، دست داشته است.

ولودیمیر تسماخ در حالی آزاد شد که پیش‌تر دادستان هلندی پروندۀ سقوط این هواپیما از اوکراین خواسته بود مانع سفر او به روسیه شوند؛ با این نگرانی که آزادی آقای تسماخ ممکن است تحقیقات دربارۀ پرواز MH17 را که از آمستردام رهسپار کوالالامپور بود، به خطر بیندازد.

REUTERS/Gleb Garanich
رئیس جمهور اوکراین برای استقبال از زندانیان به فرودگاه آمد - نفر اول سمت چپREUTERS/Gleb Garanich

پیروزی سیاسی برای رئیس جمهور اوکراین

این برنامۀ تبادل زندانیان، یک پیروزی بزرگ برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است. آزاد کردن زندانیان اوکراینیِ محبوس در روسیه، یکی از وعده‌های انتخاباتی او بود. او همچنین وعده داده است که به درگیری‌ها در شرق اوکراین پایان دهد.

آقای زلنسکی در زمان ورود زندانیان آزاد شده به خاک اوکراین، در فرودگاه حضور داشت و آزاد شدگان را در آغوش می‌گرفت و برایشان دست تکان می داد.

او در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به درگیری‌های پنج سال اخیر با جدایی طلبان طرفدار روسیه اعلام کرد: «برای پایان دادن به این جنگ هولناک همه اقدامات باید انجام شود.»

او افزود که انجام این مبادله حاصل توافق او با همتای روس خود ولادیمیر پوتین بوده و اولین قدم برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه دونباس است.

آقای زلنسکی اظهار امیدواری کرد که به‌زودی با تشکیل نشستی با حضور اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان، جنگ با جدایی طلبان شرق اوکراین پایان یابد.

آمادگی روسیه برای بهبود روابط دو کشور

انتظار می‌رود که این تبادل، به ایجاد اعتماد میان دو کشور کمک کند و آغاز مذاکراتی جدی در دیگر موضوعات را ممکن سازد. بویژه آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که این برنامۀ تبادل زندانیان «گامی خوب و رو به جلو برای عادی سازی روابط» خواهد بود.

وزارت خارجه روسیه نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این آزادی متقابل را یک سیگنال مثبت می‌دانیم که باید با گام‌های مهم دیگری برای شکستن بن‌بست کنونی در روابط روسیه و اوکراین ادامه یابد.»

با این وجود تا رسیدن به چنین مرحله‌ای راهی دشوار در پیش است. اوکراین همچنان خواستار بازگرداندن کریمه است و جدایی‌طلبان این کشور نیز با وجود درگیری‌های شدید و خونینی که بیش از ۱۳ هزار کشته برجای گذاشته، همچنان کنترل شرق این کشور را در اختیار دارند.

برخی از تصاویر تهیه شده از مراسم استقبال از آزادشدگان اوکراینی در ادامه می‌آید:

REUTERS/Oleksandr Klymenko
REUTERS/Gleb Garanich
REUTERS/Gleb Garanich
REUTERS/Gleb Garanich
REUTERS/Gleb Garanich
REUTERS/Gleb Garanich
REUTERS/Gleb Garanich

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست پاریس؛ روسیه و اوکراین در مورد آتش‌بس و تبادل اسرا به توافق رسیدند

اوکراین: کشتی‌های پس داده شده توسط روسیه در وضعیت بسیار بد قرار دارند

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟