قتل زنان در فرانسه؛ جملات شوک‌آور بر دیوارهای پاریس

قتل زنان در فرانسه؛ جملات شوک‌آور بر دیوارهای پاریس
Copyright Thomas SAMSON / AFP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محل‌ نصب این جملات نیز هدفمند انتخاب شده است. مکان‌هایی مانند «هتل ماتینیون» که اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر فرانسه است، «له دفانس» که یکی از مهمترین مراکز تجاری جهان به شمار می‌رود، سنا و مجلس ملی فرانسه.

آگهی

بیش از پانصد نفر از ساکنان فرانسه عصر شنبه ۷ سپتامبر در شهر کوچک «کگنه-سور-مر» در جنوب شرق این کشور، برای ادای احترام به زنی ۲۱ ساله به نام سالومه دست به راهپیمایی زدند.

سالومه هفتۀ گذشته توسط شریک زندگیش که مردی ۲۶ ساله بود، کشته شد. او صدمین زن قربانی خشونت خانگی در فرانسه در سال ۲۰۱۹ میلادی محسوب می‌شد.

شرکت کنندگان در این راهپیماییِ سکوت، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی هر کدام از آنها نام زنی نوشته شده بود که از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون در فرانسه توسط همسر یا شریک زندگی خود کشته شده‌اند.

علاوه بر راهپیمایی سکوت، اقدامات دیگری نیز در هفتۀ گذشته در دیگر نقاط این کشور برای هشدار به جامعه دربارۀ رشد حیرت‌انگیز آمار قتل زنان در پی خشونت‌های خانگی انجام شد و پاریس نیز بطور ویژه به خشونت علیه زنان و آمار حیرت‌انگیز قتل آنها واکنش نشان داد.

در پاریس از یک هفتۀ گذشته، حروف بزرگ سیاه رنگی روی پس زمینه‌ای سفید دیوارهای شهر را پوشانده است.

ludovic MARIN / AFP

این ابتکار که با هدف محکومیت کشتن زنان و ادای احترام به قربانیان انجام می‌شود؛ با همکاری بیش از سی زن به اجرا گذاشته شده است. آنها جملاتی شوک‌آور را دربارۀ واقعۀ تلخ قتل زنان می‌نویسند و بر دیوارهای پایتخت می‌چسبانند.

محل‌ نصب این جملات نیز هدفمند انتخاب شده است. مکان‌هایی مانند «هتل ماتینیون» که اقامتگاه رسمی نخست‌وزیر فرانسه است، «له دفانس» که یکی از مهمترین مراکز تجاری جهان به شمار می‌رود، سنا و مجلس ملی فرانسه.

این زنان سطل چسب به دست‌، در حالی که بسته‌های بزرگ کاغذ را حمل می‌کنند، عصرها مکان‌های نمادین پاریس را یک به یک به شعارهایشان می‌آرایند.

LUDOVIC MARIN / AFP

سوفیا ۲۶ ساله که سال‌هاست در زمینه دفاع از حقوق زنان فعالیت می‌کند، یکی از سازمان‌دهندگان این ابتکار است. بخشی از داوطلبان شرکت کننده در این برنامه را نیز فمینیست‌های جوان‌تری تشکیل می‌دهند که در این دست فعالیت‌های خیابانی «تازه کار» محسوب می‌شوند.

نزدیک به یک هفته از اجرای این ابتکار می‌گذرد. اعضای این گروه تمام روز را به نوشتن شعارها و رنگ‌آمیزی پوسترها می‌گذرانند و عصرها و قبل از حرکت در خیابان‌ها و شروع نصب شعارها، دور هم می‌نشینند و با تجربه‌ترها به تازه کارها راهنمایی‌هایی از جمله مشاورۀ حقوقی، چگونگی برخورد با پلیس در صورت دستگیری و بازرسی ارائه می‌دهند. آنها سپس در گروه‌هایی کوچک به محلات مختلف شهر رفته و کار نصب شعارها روی دیوارها را آغاز می‌کنند.

ludovic MARIN / AFP

سوفیا می‌گوید: «باید رهگذران را به چالش بکشیم زیرا اینگونه است که می‌توان جامعه را به حرکت واداشت و کارها را به پیش برد. تا به این ترتیب دولت هم پول بیشتری صرف این کار کند.»

مارگریت ۲۸ ساله که مبتکر این طرح است، اجرای آن را در ابتدا به تنهایی آغاز کرده بود. این فعال حقوق زنان می‌گوید: «زنان بسیاری حتی دختران بسیار جوان با من تماس گرفتند و واکنش خوبی به این کار ما نشان دادند. واکنشی فراتر از انتظار من. خوشحالم که این کار مورد استقبال قرار گرفته است.»

مارگو از دیگر اعضای گروه است. او که از بلژیک آمده می‌گوید: «من از طریق شبکه‌های اجتماعی از این طرح با خبر شدم. به اینجا آمدم تا این کار را بیاموزم و در بلژیک هم به اجرا بگذارم.»

Ludovic MARIN / AFP

این ابتکار به دیگر شهرهای فرانسه نیز گسترش پیدا کرده و اکنون در لیون و بوردو می‌توان شعارهایی مشابه را با همین سبک اجرا بر دیوارهای شهرها یافت.

کامیل، عضو ۲۳ سالۀ گروه می‌گوید: «کاری که ما می‌کنیم بسیار قوی و نمادین است. ما دختران داریم کاری غیرقانونی انجام می‌دهیم اما با این کار برای زنان فضا و فرصت فراهم می‌کنیم، آنهم در خیابان‌ها یعنی در جایی که لزوما رفتار خوبی با ما نمی‌شود.»

کار نصب این شعارها، عصرها حدود ساعت ۲۳ تمام می‌شود. اعضای گروه دور فواره‌ای جمع می‌شوند تا دست‌های مملو از چسب را در آب فوارۀ میدان بشویند. آنها می‌گویند به این کارشان افتخار می‌کنند.

Ludovic MARIN / AFP

وزارت کشور فرانسه تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲۱ مورد قتل زنان را به ثبت رسانده و در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز تا کنون ۱۰۰ مورد قتل زنان ثبت شده است.

دولت فرانسه از سه‌شنبه ۳ سپتامبر مجموعه نشست‌هایی را در سراسر کشور با موضوع «مبارزه با خشونت خانگی» آغاز کرده است که اولین اقدام برای حل این معضل محسوب می شود. قرار است در چهارچوب این نشست‌ها و با هم‌اندیشی نمایندگان دولت و انجمن‌ها، امکانات جدیدی برای مبارزه با این شکل از خشونت فراهم آید. از جمله شکایت فوری در بیمارستان‌ها و تعیین دادستان تخصصی برای این دست از جرائم.

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی که پسرانش را برای پول بیمه کشته بود به بیش از ۲۰۰ سال زندان محکوم شد

روسیه در شوک؛ استاد دانشگاه دوست دخترش را ارّه کرد

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت