پارلمان بریتانیا پس از رای گیری در باره انتخابات زودرس تعلیق می شود

پارلمان بریتانیا
پارلمان بریتانیا Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس جانسون که دیگر امکان اجرایی کردن گزینه برکسیت سخت را در دست ندارد در صورت شکست در رای گیری دوشنبه شب دو راه پیش رو خواهد داشت یا باید برخلاف میل باطنی تن به تعویق مهلت قانونی اجرایی شدن برکسیت دهد و یا از سمت خود کناره گیری کند.

آگهی

فعالیت پارلمان بریتانیا به درخواست بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا پس از نشست امشب دوشنبه، نهم سپتامبر به مدت پنج هفته به حال تعلیق در می آید، تدبیری که نخست وزیر بریتانیا برای بی اثر کردن تلاش مخالفان برکسیت سخت اتخاذ کرده و با موافقت ملکه الیزابت دوم همراه شده بود.

پارلمان بریتانیا در حالی قرار است تا دو هفته پیش از موعد قانونی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از فعالیت باز بماند که نمایندگان پارلمان دوشنبه شب به درخواست دولت برای برگزاری انتخابات زود رس قانونگذاری در این کشور رای خواهند داد.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه با اعلام تعلیق قطعی پارلمان به مدت پنج هفته خاطرنشان کرد که نتیجه رای گیری دوشنبه شب هرچه باشد بر روند معلق شدن پارلمان تاثیر خواهد گذاشت.

تصمیم نخست وزیر بریتانیا برای به تعلیق درآوردن فعالیت پارلمان کشورش که پایان ماه اوت اتخاذ و اعلام شد مخالفت های گسترده ای را در این کشور بر انگیخت. مخالفان این اقدام را مانع تراشی بر سر دمکراسی و خاموش کردن صدای اپوزیسیون قلمداد کردند.

از سوی دیگر بوریس جانسون متهم است که با این اقدام قصد دارد تلاش مخالفان خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا  را ناکام بگذارد. این درحالیست که نخست وزیر بریتانیا بر ضرورت تعلیق پارلمان برای تدارک و ارائه یک برنامه جدید سیاست داخلی تاکید کرده است.

دادگاه عالی انگلستان روز جمعه با بررسی اعتراض حقوقی صورت گرفته بر ضد تصمیم دولت در تعلیق یک ماهه فعالیت پارلمان به نفع نخست وزیر بریتانیا رای داد و تصمیم بوریس جانسون را در این خصوص قانونی اعلام کرد.

این در حالی است که دادگاهی در اسکاتلند نیز دو روز پیش از آن با صدور حکمی تصمیم بوریس جانسون در تعلیق یک ماهه فعالیت پارلمان بریتانیا را مغایر با قانون تشخیص نداده بود.

بیشتر بخوانید:

آنچه که تحلیل گران بر آن اتفاق نظر دارند این است که دستگاه اجرایی بخت بسیار اندکی برای موافقت و همراهی دو سوم نمایندگان مجلس عوام جهت دعوت به انتخابات زودرس قانونگذاری در این کشور دارد که موعد برگزاری آن پانزدهم اکتبر پیش بینی شده است.

احزاب مخالف برگزاری سیاست های بحث بر انگیز بوریس جانسون به خصوص حزب کارگر و نیز لیبرال دمکرات ها همراه با حزب ملی اسکاتلند و حزب ملی ولز پیشتر اعلام کرده بودند که روز دوشنبه به درخواست دولت برای برگزاری انتخابات زود ردس رای منفی خواهند داد.

مجلس عوام بریتانیا روز چهارشنبه گذشته با طرح جلوگیری از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کرد. این رای روز جمعه به تایید مجلس اعیان هم رسید تا شکست های سیاسی بوریس جانسون در روند اعلام شده از سوی وی برای برکسیت به هر قیمت پیش از ۳۱ اکتبر تکمیل شود.

بوریس جانسون که دیگر امکان اجرایی کردن گزینه «برکسیت سخت» را در دست ندارد در صورت شکست در رای گیری دوشنبه شب دو راه پیش رو خواهد داشت یا باید برخلاف میل باطنی تن به تعویق مهلت قانونی اجرایی شدن برکسیت دهد و یا از سمت خود کناره گیری کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشمکش در پارلمان بریتانیا بر سر برکسیت؛ مجلس عوام انتخابات زودهنگام را رد کرد

برادر کوچک نخست وزیر بریتانیا از وزارت و نمایندگی مجلس کناره‌گیری کرد

بریتانیا درصورت برکسیت بدون توافق به اروپایی‌ها ویزای سه ساله می‌دهد