گمانه‌زنی در مورد نشست بانک مرکزی اروپا؛ ویژگی‌های بسته محرک مالی منطقه یورو چیست؟

ساختمان بانک مرکزی اروپا واقع در فرانکفورت آلمان
ساختمان بانک مرکزی اروپا واقع در فرانکفورت آلمان Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با گسترش ابعاد نگران کننده رکود اقتصادی، نگاه‌ بازارهای مالی بیش از هر زمان دیگری به نشست هفته جاری بانک مرکزی اروپا دوخته شده، نشستی که بسیاری به تصویب سیاست‌های محرک‌ مالی در آن دلبسته‌اند. اما این سیاست‌ها چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد؟

آگهی

همزمان با گسترش ابعاد نگران کننده رکود اقتصادی، نگاه‌ بازارهای مالی بیش از هر زمان دیگری به نشست هفته جاری بانک مرکزی اروپا دوخته شده، نشستی که بسیاری به تصویب سیاست‌های محرک‌ مالی در آن دلبسته‌اند.

تبعات جنگ تجاری چین و آمریکا بزرگ ترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان را به ورطه رکود کشانده، همزمان زمان اجرای برکسیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

لذا بی‌دلیل نیست که بسیاری امیدوارند که ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا پیش از ترک سمت خود در ۳۱ اکتبر آینده، آخرین تلاش خود را برای جلوگیری از رکود اقتصادی منطقه یورو در نشست روز پنج‌شنبه انجام دهد.

اما نگاه بازارهای مالی به این نشست حاوی ۵ پرسش کلیدی است:

۱- نرخ بهره چقدر کاهش می‌یابد؟

زمزمه‌های مطرح در محافل نزدیک به هیات مدیره بانک مرکزی اروپا از تصویب کاهش نرخ بهره در نشست پیش‌رو حکایت دارد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ سود بانکی حداقل باید یک دهم واحد کاهش یابد و به منفی نیم درصد کاهش یابد. اما بازارهای مالی امیدوارند که این نرخ تا ۲ دهم واحد کاهش یابد و تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳ دهم واحد برسد.

۲-حجم خرید اوراق قرضه چقدر می‌شود؟

گمانه‌زنی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا برای تحریک موثر اقتصاد منطقه یورو حداقل باید ۳۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولت‌ها را تا ماه اکتبر خریداری کند.

در حال حاضر با منفی شدن نرخ بازده اوراق قرضه منتشر شده توسط برخی دولت‌های اروپایی، انگیزه سرمایه‌گذاری کاهش یافته است. عاملی که یک تهدید جدی برای رونق اقتصادی اروپا به شمار می‌رود و بنا بر برآورد برخی کارشناسان در مجموع بانک مرکزی اروپا باید ۶۰۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی خریداری کند.

۳- کارآیی محرک‌های مالی بانک مرکزی چه میزانی است؟

پس از آن که با وجود تزریق پول ارزان ۲.۶ تریلیون یورویی توسط بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۵ میلادی، متوسط نرخ تورم اعضاء منطقه یورو همچنان پایین‌تر از ۲ درصد باقی ماند، انتظار بازارهای مالی از توان تاثیرگذاری کوتاه مدت این بانک بر اقتصاد اروپا کاهش یافت.

لذا بسیاری از اقتصاددانان تاکید دارند که محرک‌های مالی بانک مرکزی اروپا باید بر اساس یک چشم‌انداز بلندمدت و با هدف اعمال سیاستی مستمر تهیه و تصویب شود.

۴- نرخ تورم چقدر افزایش می‌یابد؟

در حالی که کارشناسان متوسط نرخ تورم اعضاء منطقه یورو را طی ۱۶ سال آینده همچنان پایین تر از ۲ درصد برآورد می‌کنند ولی رییس بانک مرکزی اروپا اخیرا اعلام کرده که این نرخ می‌تواند به بالاتر از ۲ درصد نیز برسد.

۵-بانک مرکزی به کمک بانک‌ها می‌آید؟

یک روش معاف کردن بانک‌ها از ذخیره قانونی سالانه است که توان آنها را برای تحمل نرخ بهره منفی افزایش می‌دهد. در حال حاضر مازاد نقدینگی ذخیره شده توسط بانک‌ها حدود ۱.۲ تریلیون یورو و معادل ۱۰ درصد نقدینگی منطقه یوروست.

همچنین در گامی مکمل، احتمال دارد بانک مرکزی اروپا اعطای وام ارزان قیمت به بانک‌ها را با دوره بازپرداخت طولانی مدت آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش ۷.۶ درصدی تولید خودرو؛ رشد اقتصادی اسلواکی کاهش یافت

حقوقدان مورد حمایت دونالد ترامپ رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا شد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟