برکسیت؛ دیدار بدون نتیجه دونخست وزیر بریتانیا و ایرلند در روزهای پرالتهاب

برکسیت؛ دیدار بدون نتیجه دونخست وزیر بریتانیا و ایرلند در روزهای پرالتهاب
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس جانسون با نخست وزیر ایرلند در دوبلین دیدار کرد اما موفق نشد نظر نخست وزیری ایرلند در جهت تغییر «پشتیبان مرزی» مندرج در برکسیت را تغییر دهد.

آگهی

دیدار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتاینا و لیو وردکار، همتای او از جمهوری ایرلند درباره برکسیت همانگونه که پیش بینی می شد نتایج مثبتی نداشت. نخست وزیر ایرلند اعلام کرد که «خروج با توافق» بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر ماه آینده میلادی قطعا غیرممکن است.

نخست وزیر بریتانیا هم در این دیدار اعلام کرد که دولت او خواستار خروج قاطع از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبراست در غیر این صورت ضربه ای بزرگ به دموکراسی خواهد خورد. وی تاکید کرد خروج بدون توافق یا با توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به دلیل حفظ منافع کشاورزان و میلیون ها شهروند اروپایی باید هر چه سریعتر انجام شود. جانسون در دوبلین پایتخت ایرلند، عضو اتحادیه اروپا، از تمامی بریتانیایی ها خواست در دستیابی برای این هدف، خروج از اتحادیه اروپا کوشش کنند.

سخنان بوریس جانسون در حالی انجام شد که پارلمان بریتانیا هفته گذشته با رای اکثریت با هرگونه خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت کرد. البته با تصمیم که پیش تر نخست وزیر بریتانیا مبنی بر تعلیق کار پارلمان بریتانیا به مدت یک ماه گرفته است، شهردار پیشین لندن می تواند هم چنان امیدوارباشد تا تصمیم خود مبنی بر برکسیت بدون توافق را عملی کند. در غیر این صورت، بوریس جانسون راه های زیادی به جز مذاکره مجدد با اروپا و پیشنهاد تمدید مهلت برکسیت و یا استعفا از مقام خود ندارد.

نخست وزیر بریتانیا دوشنبه در دوبلین تاکید کرد که کشورش زمان زیادی برای کسب و خروج با توافق از اتحادیه اروپا را نیزدارد. بوریس جانسون می گوید در اولین نشست سران اروپایی که قرار است در هجدهم ماه اکتبر برگزار شود، موفق خواهد شد در زمانی ایده آل به یک توافق با اتحادیه اروپا برای خروج دست پیداکند.

مرزهای ایرلند و ایرلند شمالی، به عنوان خاکی از جزیره بریتانیا، مهم ترین مانع حمایت مجلس عوام از توافق برکسیت بین دولت پیشین این کشور، ترزا می، و اتحادیه اروپا بود.

نخست وزیر ایرلند، دوشنبه دولت جدید بریتانیا را نیز متهم کرد که برنامه ای واقع گرایانه برای مرزهای ایرلند و ایرلند شمالی ندارد و به دنبال آن هم نیست. وی تاکید کرد دولت بریتانیا باید به بکستاپ مرزی، پشتیبان مرزی، مندرج در توافقنامه برکسیت تن دهد در غیر این صورت یعنی با «خروج بدون توافق بریتانیا» مشکلات دوچندان خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقف برکسیت بدون توافق در پارلمان بریتانیا؛ پیشنهاد انتخابات زودهنگام هم رد شد

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

روی آنتن؛ ویژه برنامه یورونیوز برای پوشش اخبار انتخابات پارلمان اروپا و نظرسنجی‌ها