کره شمالی همزمان با اعلام آمادگی دوباره برای مذاکره با آمریکا دو موشک‌ کوتاه-بُرد جدید را شلیک کرد

کره شمالی همزمان با اعلام آمادگی دوباره برای مذاکره با آمریکا دو موشک‌ کوتاه-بُرد جدید را شلیک کرد
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دور جدید از موشک‌پرانی در حالی انجام شد که تنها چند ساعت پیش از آن، مقامات کره شمالی از آمادگی خود را برای از سر گرفتن مذاکرات با ایالات متحده آمریکا خبر داده بودند.

آگهی

مقامات کره جنوبی روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر (نوزده شهریور) از پرتاب چند موشک کوتاه-بُرد توسط کره شمالی خبر داد.

این دور جدید از موشک‌پرانی در حالی انجام شد که تنها چند ساعت پیش از آن، مقامات کره شمالی آمادگی خود را برای از سر گرفتن مذاکرات با ایالات متحده آمریکا خبر داده بودند.

پرتاب این موشک‌ها توسط نیروی ارتش کره جنوبی و در ساعت‌های اولیه بامداد روز سه‌شنبه ردیابی شد.

تنها چند ساعت پیش از پرتاب این موشک‌ها، معاون وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که توسط رسانه دولتی این کشور منتشر شد، اعلام کرده بود که کره شمالی آماده است تا «مذاکرات جامعی را با ایالات آمریکا» را از اواخر ماه سپتامبر از سر گیرد. خانم چو سون هویی افزود که درباره زمان دقیق و مکان مذاکرات باید به توافق برسند اما «در صورتی‌که ایالات متحده روش جدیدی را در پیش نگیرد، مذاکرات شکست خواهد خورد.»

از سوی دیگر، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر مذاکراتی در پیش‌رو نیست.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن در جریان سفر به کره جنوبی به منطقه نظامی بین دو کره رفت و ضمن عبور از این منطقه وارد خاک کره شمالی شد و با کیم جونگ اون دیدار کرد. پس از این دیدار اعلام شد که مذاکرات در سطح میانی بین این دو کشور از سر گرفته خواهد شد. اما تاکنون و با گذشت بیش از دو ماه، هنوز نشانه‌ای از آغاز این گفتگوها به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: ترامپ بدنبال موشک‌پرانی کره شمالی: کیم جونگ اون با من رو راست است

یکی از مقامات بلند‌پایه کره جنوبی در واکنش به خبر پرتاب موشک کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اقدامات کره شمالی منجر به افزایش تنش در شبه جزیره کره می‌شود و کمکی به کاهش این تنش نمی‌کند. ما خواهان پایان دادن فوری به این اقدامات هستیم.»

یکی از مقامات کره جنوبی گفت که به دنبال این دور جدید از آزمایشات موشک‌پرانی با فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی تلفنی گفتگو کردند.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با وجود اینکه کره شمالی به دلایل مختلفی موشک‌پرانی می‌کند، به نظر می‌رسد این دور جدید از آزمایشات موشک‌پرانی به منظور فرستادن پیام به ایالات متحده انجام شده است.

دانیال دوپتروس، کارشناس و تحلیل‌گر در این‌باره به خبرگزاری رویترز گفت: «کره شمالی دارد به آمریکا نشان می‌دهد که اگر با پیشنهادات عملی بر سر میز مذاکرات بازنگردد، چه اتفاقی خواهد افتاد.»

کره شمالی بارها موشک‌هایی با بُرد کوتاه را آزمایش کرده است. سال گذشته، آقای ترامپ در واکنش به آزمایشاتی از این دست گفته بود که موشک‌های بُرد کوتاه، هیچ‌کدام از توافقات را نقض نمی‌کنند.

اما تعدادی از مقامات آمریکایی از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ می‌گویند قطعنامه‌های سازمان ملل پرتاب موشک‌های با بُرد کوتاه را نیز منع کرده است.

کره شمالی سال گذشته برای «خلع سلاح اتمی» ابراز آمادگی و برای نشان دادن حسن نیت تخریب یک سایت پرتاب موشک در منطقه شمال غربی این کشور را آغاز کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر کره شمالی در نشست حزبی خواستار تقویت توانایی نظامی ارتش شد

کره شمالی: پمپئو گستاخ و زهر هلاهل دیپلماسی آمریکاست

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد