گام تجاری آفریقای جنوبی با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در کیپ تاون

گام تجاری آفریقای جنوبی با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در کیپ تاون
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آفریقای جنوبی، توسعه‌ یافته‌ترین اقتصاد آفریقا به شمار می‌رود و تولید ناخالص داخلی آن در سه‌ماههٔ دوم سال ۲۰۱۹ رشدی ۳/۱ درصدی داشته است.

آگهی

بیش از هزار نفر از رهبران تجاری و کارآفرینان جوان در آفریقای جنوبی گرد آمدند تا در مجمع اقتصادی جهان (یا تالار اقتصادی جهان) که امسال در کیپ‌تاون برگزار می‌شود شرکت کنند.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با وعدهٔ مبارزه با فساد،‌ احیای سرمایه‌گذاری و پایان دادن به رکود اقتصادی در این کشور به قدرت رسید.

این کشور که توسعه‌ یافته‌ترین اقتصاد آفریقا به شمار می‌رود در دومین فصل سال ۲۰۱۹ شاهد رشد ۳/۱ درصدی تولید ناخالص داخلی بوده، اما همچنان راه درازی در پیش دارد. آفریقا برای حل مشکل بیکاری به چهارمین انقلاب صنعتی‌ چشم دوخته و کیپ‌تاون می‌خواهد در این مسیر پیشرو باشد.

دغدغه‌ٔ اصلی آن است که چهارمین انقلاب صنعتی سبب کاهش مشاغل شود. اما سهام‌داران عمیقا باور دارند که این عصر جدید، فرصت‌های تازه می‌آورد. همانطور که عصر اطلاعات مشاغلی ایجاد کرد که ۲۰ سال پیش تصور نمی‌شد. اما نگرانی‌هایی هست که کم‌درآمدها، جوان‌ها و به‌ویژه زنان در چهارمین انقلاب صنعتی جا بمانند.

استلا اندابنی، وزیر ارتباطات و فناوری‌های دیجیتال آفریقای جنوبی معتقد است که مهارت بهترین راه پیشرفت است. او می‌گوید: «باید امکان کسب مهارت‌های دیجیتال را برای افراد فراهم کنیم. باید روی منابع مختلف‌مان سرمایه‌گذاری کنیم اما مهمتر از همه آن است که بدانیم جایگاه آفریقا در چهارمین انقلاب صنعتی کجاست.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین در زمینهٔ رشدِ تجارت فرامرزی در درون قاره آفریقا، مسألهٔ نابرابری تجاری نیز مطرح شد. بازیگران محلی و بین‌المللی از توافق موسوم به تجارت آزاد آفریقا استقبال خوبی کرده‌اند.

پتروس دو کوک، مدر کل تحقیقات برندِ آفریقای جنوبی است. او امیدوار است که سیاستمداران بتوانند از تک‌قطبی شدن تجارت در آینده پیشگیری کنند. او می‌افزاید: «تجارت‌های مسلط کنونی، بر بازار مشترک آفریقا هم سلطه خواهند یافت. اما فکر می‌کنم که ما با یک رویکرد درست، یعنی یک رویکرد سیاسی صحیح می‌توانیم از چنین مسأله‌ای درآینده پیشگیری کنیم.»

استلا اندابنی، وزیر ارتباطات و فناوری‌های دیجیتال آفریقای جنوبی

اما چالش همبستگی اجتماعی برای سرمایه گذاران آینده در آفریقا چه معنایی خواهد داشت؟ توماس شَفِر، مدیر شرکت فولکس‌واگن رفع جرائم و مشکلات دولتی را مهم می‌داند اما در عین حال از شرایط نومید نیست.

او می‌افزاید: «صنعت یا سیاست به تنهایی نمی‌توانند این مسائل را حل کنند. گرچه این مسائل هست اما همچنان باور دارم که آفریقای جنوبی بهترین پایگاه برای تقویت زیرساخت گروه کشورهای آفریقایی است.»

این سرمایه‌گذاری‌ها مشوق همبستگی اجتماعی‌ اند و بخش‌های دولتی و خصوصی آن را تأیید می‌کنند. بسیاری از سران کشورها و افراد تأثیرگذارِ حاضر در نشست تالار اقتصادی جهان بر این نکته تأکید کردند که مردم آفریقا باید برای دستیابی به آیندهٔ اقتصادی قدرتمند و پایدار متحد شوند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

پیام نمایندگان مذاهب به رهبران جهان؛ زبان خصمانه را کنار بگذارید

آفریقای جنوبی در نشست داووس؛ آیا برنامۀ حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر عملی خواهد شد؟

نشست سوچی؛ مسکو در پی تقویت حضور تجاری و نظامی در قاره سیاه