سفیر ایران در پاسخ به وزارت خارجه بریتانیا: مقصد نفت‌کش را خریدار نفت مشخص می‌کند

سفیر ایران در پاسخ به وزارت خارجه بریتانیا: مقصد نفت‌کش را خریدار نفت مشخص می‌کند
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه بریتانیا به دلیل «عدم پایبندی تهران به تعهدش درباره مقصد نهایی این نفت‌کش» سفیر ایران را احضار کرد بود.

آگهی

حمید بدیعی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر (بیست شهریور) اعلام کرد که محموله نفت‌کش آدریان دریا ۱ در دریا و به یک شرکت خصوصی فروخته شده است.

پیش از این وزارت خارجه بریتانیا به دلیل آنچه «عدم پایبندی تهران به تعهدش درباره مقصد نهایی این نفت‌کش» اعلام شده بود، سفیر ایران را احضار کرد بود.

آقای بدیعی‌نژاد با رد کردن این موضوع که ایران تعهدش را درباره مقصد نهایی نفت‌کش آدریان دریا ۱ شکسته است خاطر نشان کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قابل تعمیم به ایران نیست.

سفیر ایران در بریتانیا در حساب توئیتری خود نوشت: «در جلسه امروز با وزیر خارجه انگلیس، تاکید گردید که اقدام مقامات انگلیس علیه نفت‌کش حامل نفت ایران خلاف حقوق بین الملل بود.تحریمهای اتحادیه اروپا قابل تعمیم به کشورهای ثالث نیست.علیرغم تهدیدات بیشمار آمریکا،نفت‌کش نفت خود را در دریا به یک ‌شرکت خصوصی فروخت و تعهدی را هم نقض نکرده است.»

آقای بدیعی‌نژاد به خبرگزاری ایرنا در این‌باره گفت: «شرکت خصوصی که خریدار نفت است، مقصد نهایی را مشخص می‌کند.»

پیش از این وزرات امور خارجه بریتانیا در واکنش به تخلیه محموله نفت‌کش ایرانی در سوریه اعلام کرده بود که این کشور پیشتر بارها تضمین داده بود که نفت‌کش آدریان دریا محموله خود را تحویل طرف های مرتبط با تحریم سوریه نمی دهد اما با این اقدام این تعهدات را زیر پا گذاشته است.

نفت‌کش آدریان دریا که پیش از این گریس ۱ نامیده می‌شد و حامل پرچم پانا بود در تاریخ ۴ ژوئیه و در سواحل جبل‌الطارق توسط پلیس و ماموران این منطقه تحت حاکمیت بریتانیا توقیف شده بود.

در آن زمان، دولت محلی جبل الطارق و ایالات متحده آمریکا مدعی شده بودند که ایران قصد داشته است تا با این نفت‌کش ، بیش از دو میلیون بشکه نفت خام را به سوریه حمل کند. مسئله ای که ایران آنرا انکار کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا سفیر ایران در لندن را بدلیل «خلف وعده» بر سر مقصد نفتکش آدریان دریا۱ احضار کرد

وزارت خارجه ایران: نفت‌کش «آدریان دریا۱» به مقصد رسیده است

پنتاگون: هنوز برنامه‌ای برای توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» نداریم