روزی که دایناسورها مُردند؛ برخورد سیارک، سونامی عظیم، آتشی هولناک و سپس تاریکی

روزی که دایناسورها مُردند؛ برخورد سیارک، سونامی عظیم، آتشی هولناک و سپس تاریکی
Copyright VITM
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در نهایت با اینکه قسمتی از حیات زمین در برخورد سیارک از بین رفت ولی چیزی که منجر به انقراض نسل دایناسورها شد، عصر یخبندان و تغییرات آب و هوایی بود.

آگهی

۶۶ میلیون سال پیش یک سیارک به قطر ۱۵ کیلومتر به زمین برخورد کرد. شدت این برخورد به قدری زیاد بود که هر چیزی که در فاصله چند کیلومتری محل برخورد قرار داشت، کاملا نابود شد. لرزهای ناشی از این انفجار و تخریب سونامی عظیمی را ایجاد کرد و به دنبال آن آتشی که حتی جو زمین را در برگرفت و سپس تاریکی مطلق. تقریبا تمام نشانه‌های حیات بر روی کره زمین با برخورد این سیارک نابود شد.

این داستانی فرضی است که تا به امروز دانشمندان برای توضیح انقراض نسل دایناسورها مطرح می‌کردند. اما امروز دانشمندان به اطلاعاتی دست یافتند که این فرضیه را ثابت می‌کند.

یک گروه از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه تگزاس با مطالعه دقیق نمونه‌های سنگی از دهانه چیکشلوب، توانستند اثرات برخورد سیارک به زمین را ساعت به ساعت بازسازی کنند.

بیشتر بخوانید:

دهانه چیکشلوب یا دهانه چیکسالوب یک دهانه برخوردی (فرورفتگی یا گودال در خاک اجرام آسمانی) که قدمت آن به ماقبل تاریخ بازمی‌گردد و در پایین شبه جزیره یوکاتان در مکزیک قرار دارد.

شان گیلک، استاد و محقیق در دانشگاه تگزاس درباره این پروژه تحقیقاتی به یورونیوز گفت: «ما با مطالعه سنگ‌های این دهانه توانستیم لحظه برخورد سیارک و تشکیل این حفره را به طور دقیق توصیف کنیم. پس از تشکیل این گودال، آب اقیانوس به سرعت آن را پر کرد و این‌گونه شد که سونامی عظیمی شکل گرفت.»

تا قبل از این مطالعه، دانشمندان با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای و آنالیز ذرات زمین‌شناسی، اثرات برخورد سیارک را مطالعه و به طور تقریبی می‌توانستند آن را توصیف کنند. برای رسیدن به تحقیقی دقیق‌تر، دانشمندان باید به نمونه‌های سنگی دهانه برخورد دست می‌یافتند. در سال ۲۰۱۶ گروهی از دانشمندان بریتانیایی موفق شدند تا با حفاری در خلیج مکزیک برای اولین بار به نمونه‌های از سنگ دهانه برخوردی دست یابند. حال این گروه تحقیقاتی توانستند با مطالعه و آنالیز دقیق این نمونه‌های سنگی، سناریوی فرضی درباره پایان حیات دایناسورها را اثبات کنند.

شوک عظیم ناشی از برخورد سیارک، سنگ‌های حاوی گوگرد دهانه ایجاد شده را تبخیر کرده و این موجب آزادسازی ۳۲۵ مگاتُن سولفور می‌شود. این گاز موجب ایجاد هاله‌ای از اسیدسولفوریک در سطح جوی زمین شده که مانع رسیدن نور و حرارت خورشید به زمین شد. و بدین ترتیب دوران سرما و یخبندان زمین آغاز می‌شود.

در نهایت با اینکه قسمتی از حیات زمین در برخورد سیارک از بین رفت ولی چیزی که منجر به انقراض نسل دایناسورها شد، عصر یخبندان و تغییرات آب و هوایی بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گونه جدیدی از دایناسورها در آرژانتین کشف شد

دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند

کارشناسان برای کشف راز صدای یک ویولن قدیمی به اشعه ایکس متوسل شدند