آموزش موسیقی به کودکان کار در کابل

تصویر از ویدیوی رویترز
تصویر از ویدیوی رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

معصومه دختر جوانی از کابل است که این روزها مشغول آموزش موسیقی به کودکان کار در افغانستان است.

آگهی

معصومه محمدی مسئول گروه سفیران مهربانی را بر عهده دارد. او از جمله فعالان مدنی در افغانستان است که حالا تلاش می‌کند زندگی متفاوتی برای بچه‌های کار رقم بزند، آن هم با تدریس موسیقی و آواز به آنها.

برخی ساعات روز آنها به کافه‌ای در کابل می‌روند و به کودکان موسیقی آموزش می‌دهند.

معصومه می‌گوید: «این ها باید در سن خود و رویای کودکانه خود باشند و درس بخوانند و به مکتب بروند اما من در چشمان آنها ناامیدی دیدم و خواستم از هنری که دارم استفاده کرده و به آنها چیزی آموزش بدهم. زمانی که به آنها آواز درس می‌دهم و نت‌های موسیقی را می‌خوانند برایم خیلی لذت بخش است.»

طالبان بدانند که ما از آزادی‌ خود دست نمی‌کشیم

آنها با این گروه موسیقی در خیابان‌های کابل نیزاجراهای زنده دارند. مردم نیز به تماشای اجرای آنها ایستاده و از آن فیلم می‌گیرند.

این اجراها در شرایطی اتفاق می‌افتد که مساله صلح با طالبان این روزها به یکی از مسائل پیچیده در افغانستان تبدیل شده است. نسل جوان و به ویژه زنان این کشور نگران اند که هرگونه سازش با افغانستان آزادی‌های آنها در این کشور را محدود کند.

معصومه خطاب به طالب‌ها می‌گوید: «برای تمام طالب‌ها می‌گویم که از همین الان در جریان باشند که اگر بخواهند با دولت ما صلح کنند باید این فرهنگ را قبول کرده و آنوقت به اینجا بیایند و حق ندارند مانع ما شوند.»

«می‌خواهم رهبر یک گروه موسیقی شوم»

یکی از دختر بچه‌ها که با گروه سفیران مهربانی آموزش موسیقی می‌بینید می‌گوید: «نمی‌ترسم از اینکه بخواهم در خیابان‌های کابل موسیقی اجرا کنم و می‌خواهم در آینده رهبر یک گروه موسیقی شوم.»

امیدها به آینده‌ای روشن در افغانستان به ویژه در میان نسل جوان این کشور به چشم می‌خورد. در عین حال تیر و ترکش‌های عملیات انتحاری از سوی طالب‌ها گاه‌وبیگاه به حادثه‌ای دلخراش در کابل یا دیگر مناطق افغانستان منجر می‌شود.

با وجود تهدیدها و خشونت‌ها روزنه‌های امید برای ساختن فردایی بهتر در خیابان‌های کابل به چشم می‌خورد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلمان خان، برندهٔ جایزهٔ پرنسس آستوریاس: با این ثروت مسئولیتی هم داریم

افغانستان؛ چالش میان شوق تحصیل و ترس مرگ

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی