وزیر خارجه استرالیا: برای آزادی سه تبعه خود در ایران در حال رایزنی هستیم

ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا
ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه نگرانی خود از وضعیت افراد دو تابعیتی بازداشت شده در ایران و شرایطی که این افراد در بازداشتگاه ها با آن روبرو هستند را به سفیر ایران در لندن منتقل کرده بود.

آگهی

وزارت خارجه استرالیا می گوید که در تلاش است تا از راه های دیپلماتیک زمنیه آزادی سه شهروند این کشور را که به تازگی در تهران دستگیر شده اند، فراهم کند.

ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا که پیش تر وجود انگیزه سیاسی در دستگیری و بازداشت سه شهروند کشورش در ایران را رد کرده بود در تازه ترین اظهارات اعلام کرده است که در راستای اقدامات دیپلماتیک برای حل این بحران هفته گذشته با همتای ایرانی خود گفتگو کرده است.

وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا روز سه شنبه گذشته تایید کرده بود که دو زن استرالیایی-بریتانیایی و یک مرد استرالیایی که با یکی از این دو زن دوست بوده طی ماه های اخیر در ایران دستگیر و بازداشت شده اند.

در بیانیه وزارت خارجه استرالیا همچنین ضمن اشاره به هویت اتباع بازداشت شده در ایران از دو تن از آنها به عنوان مارک فیرکین و جولی کینگ نام برده و تصریح شده بود که فرد دوم تابعیت دوگانه استرالیایی - بریتانیایی داشته اشت. در این بیانیه از فرد سوم که وی نیز تابعیت دوگانه استرالیایی - بریتانیایی داشته نامی برده نشده و به جزیئات مربوط به انگیزه دستگیری آنها اشاره ای نشده بود.

برغم تایید دستگیری افراد یاد شده طی سه روز گذشته، وزیر امور خارجه استرالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که دولتش از بیش از یک هفته گذشته تلاش برای آزادی این سه شهروند را آغاز کرده است.

ماریز پین همچنین گفته است که برای دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و گفتگو با وی در باره آزادی افراد یاد شده هفته گذشته به بنگلادش سفر کرده بود. وی از فاش کردن جزئیات گفتگوها با همتای ایرانی خود در این خصوص امتناع کرده و یادآور شده است: «دولت تمام تلاش خود را به خرج داده تا با اتباع استرالیایی دستگیر شده در ایران به گونه ای منصفانه، ؛انسانی و منطبق با عرف و قواعد بین المللی رفتار شود.»

نشریه بریتانیایی تایمز در گزارشی اعلام کرده است که «فیرکین» و «کینگ»، دو تن از افراد درگیر در این ماجرا ده هفته پیش دستگیر شده بودند.

برخی منابع اعلام کرده اند که افراد یاد شده به دلیل عکس برداری بدون مجوز از مناطق و مراکز حساس در ایران بازداشت شده و احتمال دارد با اتهامی نظیر جاسوسی مواجه شده باشند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه نگرانی خود از وضعیت افراد دو تابعیتی بازداشت شده در ایران و شرایطی که این افراد در بازداشتگاه ها با آن روبرو هستند را به سفیر ایران در لندن منتقل کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا برای نخستین‌بار یک زن را به ریاست اداره جاسوسی مبارزه با جنگ سایبری برگزید

استرالیا: درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف محافظ دریایی را بطور جدی بررسی می‌کنیم

قوانین مهاجرتی استرالیا باز هم سخت‌تر می‌شود؛ محدودیت‌های جدید برای صدور ویزای دانشجویی