جدال دائمی زنان ایرانی برای کسب حقوق خود؛ یک نماینده مجلس: تغییر از داخل رخ می‌دهد

جدال دائمی زنان ایرانی برای کسب حقوق خود؛ یک نماینده مجلس: تغییر از داخل رخ می‌دهد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در حالی که در روزهای اخیر احکام سنگین علیه فعالان زن در ایران صادر شده و موضوع مرگ «دختر آبی» سر و صدا برپا کرده است، طیبه سیاووشی، نماینده مجلس معتقد است که اگر قرار است تغییری در موضوعاتی مانند حضور زنان به ورزشگاه‌ها یا حجاب رخ دهد باید از داخل ایران اتفاق بیافتد. گزارش یورونیوز را بخوانید.

آگهی

در حالی که در ماه‌های اخیر صدور احکام سنگین علیه فعالان زن در ایران افزایش یافته و موضوع مرگ «دختر آبی» سر و صدا برپا کرده است، طیبه سیاووشی، نماینده مجلس معتقد است که اگر قرار است تغییری در موضوعاتی مانند رفتن زنان به ورزشگاه‌ها یا حجاب رخ دهد باید از داخل ایران اتفاق بیافتد.

سحر خدایاری، هوادار تیم فوتبال استقلال تهران که به «دختر آبی» مشهور شد، چند روز پیش پس از خودسوزی جلوی دادگاه انقلاب در بیمارستان درگذشت. طبق گفته برخی شاهدان وی از اینکه شاید به خاطر تلاش برای ورود به استادیوم با چهره مردانه به شش ماه زندان محکوم شود، ترسیده بود و اقدام به این کار کرد. این موضوع موجی از واکنش‌ها را چه داخل ایران و چه خارج از ایران ایجاد کرد.

خانم سیاووشی در گفت‌وگو با انلیز بورجز، خبرنگار اعزامی یورونیوز به تهران می‌گوید که در سینما، تئاتر، کنسرت‌های موسیقی و عرصه‌های دیگر عمومی، زن و مرد با هم شرکت می‌کنند و فضا تفکیک شده نیست و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

طیبه سیاووشی، نماینده مجلس

با این حال وی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌گوید: «اما بحث آن‌ها این است که به‌دلیل هیجانی که ورزش دارد نمی‌توانند پیش بینی کنند که چه اتفاقی ممکن است بیافتد.»

من نگرانی‌های جامعه خارج نسبت به ایران را نمی‌فهمم چون این‌ها برای جامعه ایرانی هزینه ساز است یعنی برای زنان ایرانی واقعا هزینه ساز است.
طیبه سیاووشی
نماینده مجلس ایران

این نماینده مجلس با گلایه از واکنش‌های جامعه خارج از ایران نسبت به موضوعات مربوط به زنان ایرانی، می‌گوید: « من نگرانی‌های جامعه خارج نسبت به ایران را نمی‌فهمم چون این‌ها برای جامعه ایرانی هزینه ساز است یعنی برای زنان ایرانی واقعا هزینه ساز است.»

وی اضافه می‌کند: « یعنی هر نوع ورودی از خارج به مسائل زنان برای جامعه ایرانی هزینه ساز است تا زمانیکه جامعه ایرانی نتواند بین خود به یک توافق برسد به یک اجماعی برسند قاعدتا اتفاقی نمی افتد.»

طیبه سیاووشی معتقد است در موضوعاتی مانند بحث ورزشگاه‌ها یا بحث حجاب که مباحث فرهنگی هستند، به هیچ وجه نمی‌توان جامعه خارج مسائل و مشکلات داخل ایران را حل و فصل کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بیش از یک دهه است گشت ارشاد برای تذکر به زنان در خیابان‌ها به خاطر پوشش آن‌ها ایجاد شده است و پیش از آن در دهه ۶۰ خورشیدی گشت‌های کمیته این وظیفه را برعهده داشتند.

در سال‌های اخیرا منتقدان به طرح گشت ارشاد افزایش یافته است به‌طوریکه مرکز پژوهش‌های مجلس ایران تابستان گذشته با انتشار گزارشی با عنوان «عوامل موثر بر اجرایی شدن سیاست های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» می‌گوید جامعه بیش از گذشته مخالف گشت ارشاد است.

یک عکاس زن: زنان در آینده ایران نقش پررنگی خواهند داشت

یلدا معیری، عکاس

یلدا معیری، عکاس ایرانی نیز در گفت‌وگو با یورونیوز درباره حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی می‌گوید: « قدرت زنان بالا رفته است. زنان طبقه تحصیلکرده جامعه هستند و با همه محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد همچنان تلاش می‌کنند و جلو می‌روند و خیلی از این محدودیت‌ها را با سختی زیاد پشت سر می‌گذارند و قطعا در آینده ایران زنان نقش بسیار پررنگی خواهند داشت.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که شماری از زنان نسبت به آینده خوشبین نیستند. دختری که در بوستان طبیعیت در حال ورزش است، در گفت‌وگو با یورونیوز درباره سحر خدایاری که خودسوزی کرد، می‌گوید: «این هم خونش پایمال می‌شود. پیگیری هم نمی‌کنند و در نهایت هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد.»

حکم‌های سنگین علیه فعالان زن

در سال‌های اخیر بازداشت و صدور حکم‌های سنگین علیه زنان ایرانی افزایش یافته است به‌طوریکه در چند ماه گذشته حکم‌هایی تا ۲۴ سال زندان علیه فعالان زن صادر شده است.

صبا کرد افشار از مخالفان حجاب اخباری در اواخر اوت گذشته به ۲۴ سال زندان محکوم شد که طبق قانون در صورت قطعی شدن این حکم بدوی، ۱۵ سال حبس تعزیری وی قابل اجرا است.

پیشتر یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز فعالان مخالف حجاب اجباری هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند.

همچنین هفته پیش وکیل سپیده قلیان از فعالان کارگری اعلام کرد که موکلش به ۱۸ سال زندان محکوم شده است که این حکم نیز بدوی است اما اگر قطعی شود هفت سال آن قابل اجرا است.

از سوی دیگر مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق که در تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس بازداشت شد به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیر محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی یورونیوز با میترا حجازی‌پور: مرگ مهسا امینی نقطه آغازی برای پایان این رژیم بود

انتخاب ایران به عضویت کمیسیون مقام زن؛ دیده‌بان ملل متحد: روزی سیاه برای حقوق بشر بود

هم‌آوازی زنان «دینگو» در بندرعباس؛ تلاشی گروهی برای موسیقی