کمیسیون اروپا: میزان تولید آلاینده های خطرناک هوا طی سه دهه گذشته کاهش یافته است

کمیسیون اروپا: میزان تولید آلاینده های خطرناک هوا طی سه دهه گذشته کاهش یافته است
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز آمار کمیسیون اروپا می گوید کشورهای اروپایی با انجام اقدامات ویژه در دو دهه اخیر موفق شده اند تولید برخی از خطرناک ترین آلاینده های هوا را کاهش دهند.

آگهی

براساس گزارش جدید Eurostat، مرکز آماری کمیسیون اروپا، از پنج آلاینده اصلی هوا، آن بخشی که «به سلامتی انسان و محیط زیست آسیب می رسانند» ، بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۱۷ تا میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

کاهش آلاینده ها بنا بر گزارش کمیسیون اروپا، «به لطف طیف گسترده ای از اقدامات سیاست گذاری زیست محیطی» بوده است. در میان خطرناک ترین آلاینده ها می توان به اکسیدهای گوگرد (SOx) ، اکسیدهای ازت (NOx) ، آمونیاک (NH3) ، ترکیبات آلی فرار غیرمتان (NMVOC) و ذرات ریز (PM2) اشاره کرد.

البته در این گزارش کمیسیون اروپا میزان گسترش و افزایش گازهای گلخانه ای، دی اکسید کربن (CO2)، مدنظرقرار نگرفته است.

مهم ترین عامل تولید آلاینده های خطرناک که در گزارش یوراستات به آنها اشاره شده است احتراق و سوخت منابع نفتی است. به گفته آژانس محیط زیست اروپا، هم چنان حمل و نقل جاده ای یکی از منابع اصلی تولید دی اکسید نیتروژن و غبار است.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود اعلام کرد که سالانه ۴.۲ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

با توجه به گزارش یورواستات، بیشترین کاهش را دی اکسید گوگرد در دو دهه اخیر داشته است. میزان تولید آن تا ۹۰ درصد کاهش یافته است. دلیل آن عدم استفاده از چ و زغال سنگ در شهرهای بزرگ اروپایی است. ترکیبات آلی فرار غیرمتان (NMVOC) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) در مقایسه با دیگر آلاینده ها، با60٪ دومین کاهش بزرگ را نشان می دهند.

در گزارش یورواستات می خوانیم که هرچند آلاینده های هوا در اروپا کاهش یافته اند اما هم چنان میزان بالای دی اکسید نیتروژن و گردوغبار عامل مرگ و میر بسیاری از شهروندان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت فرانسه به دلیل اهمال در مبارزه با آلودگی هوا محکوم شد

کاهش میزان گسیل «گاز خنده»، یکی از آلاینده های هوا

اتحادیه اروپا در اندیشه تاسیس پست کمیسر صنایع دفاع؛ در تصمیمات نظامی سخن آخر با ناتو است یا بروکسل؟