زنان درباره ورود به استادیوم چه می‌گویند؟

تصویر از ویدیوی رویترز
تصویر از ویدیوی رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مرگ سحر خدایاری، دختر جوان ایرانی هوادار تیم استقلال بار دیگر مساله ورود یا عدم ورود زنان به استادیوم‌ها را مطرح کرده است. در این گزارش زنان می‌گویند آیا موافق حضور در ورزشگاه‌ها هستند یا مخالف؟ و اینکه دلایلشان چیست.

آگهی

زنان ایرانی بر اساس قانونی نانوشته اجازه ندارند وارد استادیوم شوند. این مساله گرچه بیشتر در بازی فوتبال نمایان شده اما گاهی ورود زنان به استادیوم‌های کوچکتر ورزشی برای تماشای والیبال و بسکتبال نیز محدود می‌شود.

مرگ سحر خدایاری، هوادار تیم استقلال تهران یک بار دیگر ماجرای ورود زنان به استادیوم‌ها را مطرح کرده است.

خبرنگار رویترز در این گزارش به سراغ زنان رفته و از خود آنها پرسیده آیا مایلند وارد ورزشگاه‌ها شوند یا نه؟

واکنش‌ها و سخنان مختلفی از سوی زنان مطرح شده، برخی می‌گویند در تجربه‌های حضور در فضاهای عمومی و تشویق توامان در کنار مردان هیچ مشکلی پیش نیامده و برخی دیگر می‌گویند حتی حضور در فضاهای عمومی شهری نیز گاهی برای زنان دردسرساز است چه رسد به حضور در استادیوم‌ها و اینکه مساله اصلی جوانان ایرانی اعم از زن و مردم، ورود به استادیوم نیست.

«با هم بازی را تماشا کردیم، کسی هم منقلب نشد»

عطیه که برای تشویق مسابقه تیم ملی فوتبال ایران به مجموعه تجاری فرهنگی چارسوق در تهران آمده می‌گوید: «در کنار هم بازی را دیدن فوق‌العاده بود. هیچ اتفاق خاصی نیز اینجا نیفتاد. ما را به استادیوم راه نمی‌دهند اما همینطوری کنار هم بازی را نگاه کردیم. خیلی انرژی گرفتیم این اتفاق‌ها از خشونت جامعه کم می‌کند. انرژی مان را هم تخلیه می‌کند. همه چیز خوب پیش رفت و اتفاقا کسی هم اینجا منقلب نشد.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفته «ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها موافقیم و زمینه این حضور فراهم می‌آید اما شما هم باید قبول کنید که عده‌ای در جامعه نگرانی‌هایی در این زمینه دارند.»

دختر جوانی که معمار است می‌گوید: «به دلیل مشکلات فرهنگی مخالف حضور زنان هستم، ما در فضاهای شهری هم این مشکل را داریم. از اینها گذشته مسایل اصلی جوانان چیز دیگری است.»

«تابوی ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه خواهد شکست»

طیبه سیاوشی یکی از زنان حاضر در مجلس دهم از جمله افرادی است که پیگیر ورود زنان به ورزشگاه‌ها بوده است. او به تازگی در صفحه رسمی توییتر خود نوشته «پس از ۴۰ سال، تابوی ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه خواهد شکست.»

«حضور زنان در ورزشگاه‌ها پله‌ای افزایش می‌یابد»

خانم موسوی خانه دار است و در پاسخ به این سوال که آیا منع مذهبی و دینی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود دارد می‌گوید: «کدام مشکل شرعی و دینی؟ مثلا آقایان قرار است آنجا چه بکنند که خانم‌ها نباید حضور داشته باشند؟»

سخنگوی دولت ایران همچنین تاکید دارد که «در بازی آینده ایران و کامبوج زنان حضور خواهند داشت و این حضور به شکل پله‌ای افزایش خواهد یافت.»

خانم تیموری اما از جمله مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها است. او می‌گوید: «جنبه‌های منفی زیادی دارد و بعید است که خانم‌ها خودشان هم دلشان بخواهد به ورزشگاه بروند.»

زنان در دربی در استادیوم جایی ندارند

مساله ورود زنان به ورزشگاه‌ها توسط تعدادی از زنان نماینده مجلس دهم پیگیری می‌شود. در عین حال این کار مخالفان زیادی در سطح نهادها و دستگاه‌ها دارد.
به تازگی حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت آب پاکی را روی دست دخترانی ریخته‌ که فکر می‌کردند شاید روزنه امیدی برای حضور آنها در بازی دربی وجود داشته باشد اما او گفته «وزارت ورزش و جوانان برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای این دیدار برنامه‌ای ندارد.» این بازی قرار است ساعت ۴ بعدازظهر یکشنبه ۳۱ شهریور در ورزشگاه آزادی برگزار شود.

تکاپو برای حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی از فوتبال و بسکتبال گرفته تا والیبال و دیگر ورزش‌ها کماکان ادامه دارد. تلاش برای حضور در استادیوم‌های فوتبال اما با شدت بیشتری از سوی دختران دوستدار فوتبال دنبال می‌شود. گاهی آنها با لباس مبدل پسرانه و گریم راهشان را به استادیوم باز می‌کنند و گاهی نیز در همین مسیر دستگیر می‌شوند. اتفاق مشابهی که دامن‌گیر سحر خدایاری، یا همان دختر آبی شد و زندگی او را به مسیر دیگری سوق داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان ورود زنان به استادیوم‌ها مقابل مجلس تجمع کردند

منابع حقوق بشری از توقیف لوح جایزه اروپایی ساخاروف و بازجویی از وکیل خانواده مهسا امینی خبر می‌دهند

واکنش رئیس پارلمان اروپا به ممنوع‌الخروج شدن خانواده مهسا امینی: حقیقت را نمی توان پنهان کرد