روحانی: دشمنان منطقه از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند

روحانی: دشمنان منطقه از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله یمنی‌ها به خاک عربستان را «طبیعی» خوانده بود.

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به اتهام دست داشتن تهران در تأسیسات شرکت نفتی آرامکو در شرق عربستان، گفت که این عملیات نه کار دولت‌ها، که کار «ملت‌ها» بوده است.

آقای روحانی روز چهارشنبه ۲۷ شهریور در جلسه هیات دولت خطاب به کسانی که ایران را به دست داشتن در این حمله متهم می‌کنند، گفت: «به جای اتهام‌ زنی، قدرت ملت‌ها را باور کنید. هیچ دولتی در کار نیست بلکه ملت‌ها به پا خاسته‌اند.»

تا کنون چند تن از مقام‌های عالی‌رتبه کاخ سفید ایران را به دست داشتن در حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان متهم کرده‌اند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز مشخصا احتمال مشارکت ایران در این حملات را مطرح کرده است.

رئیس جمهور ایران پرسید: «چگونه است که وقتی مردم یمن مورد حمله قرار گرفته و سیل اسلحه و مهمات به منطقه روانه می‌شود، هیچ‌کس نباید سخنی بگوید؟ چطور وقتی رئیس جمهور آمریکا اعتراف می‌کند که عربستان سال گذشته ۴۰۰ میلیارد دلار پول در آمریکا خرج کرده هیچ‌کس نباید حرف بزند، اما وقتی مردم یمن در برابر این همه تجاوز، یک عکس‌العملی نشان داده و نقطه‌ای را زدند، این همه ناراحتی و عصبانیت ایجاد می‌شود؟»

روحانی ضمن توجیه تلویحی حمله نیروهای حوثی یمن به حمله به خاک عربستان اظهار داشت: «یمنی‌ها، مدرسه، بیمارستان یا بازار را مورد اصابت قرار ندادند، بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کردند تا به دشمنان خود هشدار دهند.»

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «دشمنان منطقه باید از پاسخ هشدارآمیز یمنی‌ها درس بگیرند و آتش جنگ در منطقه را خاموش کنند.»

گروه شیعیان حوثی که نخستین بار خبر حمله به تأسیسات نفتی عربستان با ده فروند پهپاد را در روز شنبه منتشر کرد، از همان آغاز مسئطولیت این حمله را بر عهده گرفت.

«یمنی‌ها پیش از این هم به فرودگاه امارات حمله کرده بودند»

در آخرین واکنش رسمی ایران به اتهام آمریکا مبنی بر دست داشتن تهران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان، وزیر دفاع ایران این اتهام را رد کرد.

امیر حاتمی صبح چهارشنبه ۲۷ شهریور در حاشیه جلسه هیئت دولت ضمن رد نقش ایران در این عملیات گفت: «موضوع بسیار روشن است یک درگیری بین دو کشور اتفاق افتاده است. یک طرف درگیری یمنی‌ها هستند که به صراحت اعلام کردند این کار را انجام داده‌اند. منطق کار هم روشن است کشوری که سالیان سال تحت حملات شدید بوده و تعداد زیادی تلفات داده و همین طور در اثر محاصره کاملا وضعیت‌اش مشخص است این عملیات را انجام داده است، به لحاظ نظامی حدود دو سال قبل یمنی‌ها چنین عملیاتی را انجام داده بودند و به یک فرودگاه در امارات حمله کرده و موشک با برد ۱۲۰۰ کیلومتر شلیک کرده بودند.»

این نخستین بار نیست که مقام‌های ایران در توضیح حمله به خاک عربستان، دلیل این کار را حملات سعودی‌ها و متحدان آنها در خاک یمن اعلام می‌کنند. پیش از این نیز سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با «طبیعی» خواندن حمله یمنی‌ها به خاک عربستان گفته بود: «پنج سال است که یمن درگیر جنگ خونین است و ائتلاف سعودی با حمایت کشورهای غربی جنایات گسترده‌ای علیه ملت یمن مرتکب شده است. طبیعی است که مردم و ارتش یمن به این جنایاتها واکنش نشان دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در حملات هوایی به یک شهر تحت کنترل حوثی‌ها در یمن ۱۷ نفر کشته شدند

واکنش ترامپ به حمله به تاسیسات نفتی عربستان: آماده اقدام نظامی هستیم

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است