ظریف همزمان با تنش‌ها در منطقه به نیویورک رفت

ظریف همزمان با تنش‌ها در منطقه به نیویورک رفت
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از این گزارش هایی مبنی بر احتمال لغو سفر حسن روحانی و محمد جواد ظریف به نیویورک به دلیل عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی از سوی آمریکا منتشر شده بود.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه طرح ائتلاف برای راه حل «صلح آمیز» آمریکا در منطقه را زیر سوال برد.

 وزیر امور خارجه ایران در زمان سفر به نیویورک در صفحه توئیتر خود فهرستی از ابتکارات دیپلماتیک ایران در سال های اخیر برای برقراری «صلح» در منطقه را ارئه کرد. طرح برقراری امنیت در خلیج فارس، گفتگوی میان تمدن ها، طرح صلح سوریه، طرح صلح یمن و مذاکرات آستانه از جمله مواردی است که وزیر امور خارجه ایران در توئیت خود به آن اشاره کرده است.

این نخستین موضع رسمی ایران در قبال سخنان روز پنجشنبه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در امارات متحده عربی به شمار می‌رود. آقای پمپئو در پایان سفر کوتاه خود به عربستان سعودی و امارات گفته بود که «پس از حملات شنبه گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو، واشنگتن به دنبال «راه حلی صلح‌آمیز» است.» 

 پس از حمله شنبه هفته گذشته به دو پالایشگاه شرکت آرامکو در عربستان سعودی تنش میان ایران و متحدان سنتی ایالات متحده در جنوب خلیج فارس به شدت افزایش یافته است. در حالی که حوثی‌های یمن مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته اند، واشنگتن و ریاض ایران را به دست داشتن در این حملات متهم می‌کنند.

 آقای ظریف روز جمعه برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرده بود که ویزای حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شده است.

پیش از این گزارش هایی مبنی بر احتمال لغو سفر حسن روحانی و محمد جواد ظریف به نیویورک به دلیل عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی از سوی آمریکا منتشر شده بود.

خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه گزارش داده بود که هیات مقدماتی ایران هنوز نتوانسته است به نیویورک سفر کند.

سخنرانی رهبران کشورهای مختلف در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه آینده (۲۴ سپتامبر/دوم مهر) در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز می شود.

بنا به برنامه از قبل تعیین شده حسن روحانی قرار است یک روز پیش از آن به نیویورک سفر کند.

تنش های لفظی بین ایران و آمریکا در روزهای گذشته و به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان افزایش یافته است.

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «مایک پمپئو تلاش می کند از زیر وظایف آمریکا برای صدور ویزا برای هیات های سازمان ملل متحد شانه خالی کند.»

محمد جواد ظریف همچنین یادآوری کرده بود که نلسون ماندلا، رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی و رهبر مبارزه با نژادپرستی در این کشور تا سال ۲۰۰۸ در فهرست افراد مظنون به تروریسم آمریکا قرار داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: آمادگی اقدامات دائمی متقابل را داریم؛ بازرسی دائمی در مقابل لغو دائمی تحریم‌ها

مایک پمپئو در ابوظبی: ایالات متحده به دنبال راه حلی «صلح‌آمیز» است

ظریف: [جنگ‌ افروزان] دعا کنند جنگ نشود