آیا درک مقوله زمان برای ما در زمین و فضا متفاوت است؟

آیا درک مقوله زمان برای ما در زمین و فضا متفاوت است؟
Copyright ESA/NASA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

زمان مقوله پیچیده‌ای است. لوکا پارمیتانو، گزارشگر هوا فضای یورونیوز در این قسمت از برنامه‌های «گزارش‌های یورونیوز از فضا» برای ما درباره آزمایش‌هایی صحبت می‌کند که روی مقوله ادراک زمانی متمرکز است. سوال این است که آیا مغز انسانی که روی زمین بوده یا در فضا است، درک متفاوتی از مقوله زمان دارد؟

آگهی

لوکار پارمیتانو، گزارشگر هوا فضای یورونیوز در این قسمت‌ از برنامه‌هایش از فضا سوال چالش برانگیزی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

اینکه آیا درک زمان در روی زمین و در فضا متفاوت است؟ این‌ها بخشی از آزمایش‌هایی است که تیم آنها در ماموریت فضایی‌ مشغول انجام آن هستند. آزمایش‌هایی برای ایستگاه بین‌المللی فضایی که او از آن به نام آزمایش‌های اروپایی یاد می‌کند.

لوکا پارمیتانو، فضانورد ایتالیایی در این بخش از برنامه خود برای مخاطبان یورونیوز از آزمایش‌های در حال انجام در فضا توسط این گروه علمی گزارش داد است.

او می‌گوید: «ما چندین آزمایش در حال انجام داریم، آزمایش‌هایی که دوست دارم شما را در جریان آن قرار بدهم، آزمایش‌های اروپایی است. اسم یکی از این آزمایش‌ها نوتریس است و ما آن را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهیم.»

بررسی رژیم غذایی با همکاری کارشناسانی در زمین و فضا

یکی از آزمایش‌ها مربوط به بررسی رژیم غذایی است. لوکا پارمیتانو می‌گوید: « من نرم‌افزار مخصوصی در تبلتم دارم. می‌توانم اطلاعات مربوط به هرآنچه ظرف ۵ روز خوردم را وارد سیستم کنم. سپس بر اساس این اطلاعات ارزیابی کافی روی جرم بدن من انجام می‌شود با این هدف که بفهمیم آیا بدن من در تعادل است یا من دچار کمبود یا پرخوری است؟ سپس از روی زمین آنها می‌توانند راه‌هایی برای بهبود رژیم غذایی من ارایه دهند.»

لوکا در توضیح این آزمایش می‌گوید: «حالا دوست ندارید چیزی شبیه به آن در زمین داشته باشید؟ خب شماهم دقیقا همین را می‌خواهید. به همین دلیل است که ما در حال مطالعه این موارد در مدار زمین هستیم.»

آیا زمان برای ما در زمین و فضا متفاوت است؟

آزمایش دیگری که تیم فضایی آنها در حال انجام آن هستند بررسی مقوله ادراک زمان است.

لوکا پارمیتانو در توضیح این پژوهش می‌گوید: «آزمایش می‌خواهد این نکته را بررسی کند که آیا جاذبه بر ادراک ما از زمان تاثیرگذار است؟ مستندات و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ادراک زمانی ما وقتی که در فضا به سر می‌بریم تغییر می‌کند. چه کسی می‌داند، شاید ما به این نتیجه برسیم که مغز ما فکر می‌کند که ما در فضا آرامتر یا سریعتر حرکت می‌کنیم. شاید این‌ها به مساله ریزگرانش‌ها مربوط باشد و شاید به این واقعیت مرتبط باشد که ما [در فضا] ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنیم.»

لوکا پارمیتانو، یکی از اعضای آژانس فضایی اروپا است. این فضانورد ایتالیایی از بیستم ژوئیه (۲۹ تیر) و همزمان با پنجاهمین سالگرد پرتاپ فضانورد آپولو، مأموریت شش ماهه «فراتر» را آغازکرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسئولیت حراست از زمین در مقابله با خطر برخورد اجرام فضایی با کیست؟

کشفیات جدید مریخ‌نورد «پشتکار»؛ سنگ‌های سیاره سرخ، «سبز» هم هستند

پاسخ گزارشگر یورونیوز از فضا به سوال مخاطب فارسی‌زبان؛ فضانوردان از چه می‌ترسند؟