مقام‌های پنتاگون گزینه‌های پاسخ به ایران را به ترامپ ارائه می‌کنند

مقام‌های پنتاگون گزینه‌های پاسخ به ایران را به ترامپ ارائه می‌کنند
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گزارش آسوشیتدبرس در جلسه روز جمعه امنیت ملی در کاخ سفید، مقامات پنتاگون گزینه های متعددی برای پاسخ به ایران از جمله لیستی از اهداف بالقوه‌ جهت حملات هوایی را به رئیس جمهوری ارائه می کنند.

آگهی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنتاگون روز جمعه طیفی از گزینه‌های نظامی برای مواجه احتمالی با ایران را در اختیار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار خواهد داد.

این خبرگزاری به نقل از مقامات آمریکایی نزدیک به کاخ سفید نوشته است که در جلسه روز جمعه امنیت ملی در کاخ سفید، مقامات پنتاگون گزینه های متعددی برای پاسخ به ایران از جمله لیستی از اهداف بالقوه‌ جهت حملات هوایی را به رئیس جمهوری ارائه می کنند. این مقام ناشناس آمریکایی همچنین گفته است که مقامات پنتاگون به ترامپ هشدار خواهند داد که اقدام نظامی علیه ایران می تواند به جنگ منتهی شود.

این جلسه احتمالا نخستین فرصت برای تصمیم گیری درباره این مسئله است که آمریکا به چه صورتی به حملاتی که به عربستان سعودی صورت گرفته است، پاسخ خواهد داد.

هرگونه تصمیمی برای مواجه به ایران احتمالا بستگی به این دارد که چه شواهدی از سوی ایالات متحده و عربستان سعودی برای اثبات اینکه حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی کار ایران بوده است، ارائه شود.

 واکنش آمریکا به این حملات می‌تواند طیفی از اقدامات سیاسی، اقتصادی تا نظامی از جمله حملات هوایی به اهداف ویژه ای در ایران یا حملات سایبری را در برگیرد.

همچنین این احتمال مطرح شده است که آمریکا تصمیم بگیرد پشتیبانی نظامی بیشتری از عربستان سعودی صورت دهد تا این کشور بتواند در برابر حملاتی که ممکن است از شمال کشور صورت گیرد از خود محافظت کند. ریاض تاکنون بیشتر تجیهزات نظامی‌اش را در جنوب کشور، جایی که حملات حوثی‌های یمن به خاک عربستان از آنجا صورت می گیرد، متمرکز کرده بود.

جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که دونالد ترامپ خواستار «طیف کاملی از گزینه‌ها» برای مواجه با ایران است اما تصمیم برای حمله به ایران توسط نظامیان گرفته نمی شود.

تهران دست داشتن در حملات علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی را قویا تکذیب کرده و به آمریکا هشدار داده است که هر گونه حمله ای به ایران به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد شد و تلافی فوری ایران را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را «یک اقدام جنگی» نامیدند و آن را محکوم کردند.

انتساب حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی به ایران در حالی صورت می گیرد که حوثی‌های یمن مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند با این حال عربستان سعودی و آمریکا می گویند این حملات نه از یمن که از شمال عربستان صورت گرفته است.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون اظهار امیدواری کرده است که به احتمال زیاد کارشناسانی که در حال بررسی این حملات هستند بتوانند بزودی منشاء دقیق این حملات را مشخص کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کویت سطح هشدارهای امنیتی در بنادر تجاری و نفتی‌اش را افزایش داد

عربستان: با پشتیبانی ایران حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز صورت گرفت

سفیر پیشین فرانسه در ایران به یورونیوز: حمله به عربستان اسرارآمیز است