هنگ کنگ، پاک‌سازی دیوارهای لنون و حملۀ سفیدپوشان طرفدار چین به معترضان

هنگ کنگ، پاک‌سازی دیوارهای لنون و حملۀ سفیدپوشان طرفدار چین به معترضان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نزدیک به ۱۰۰ مرد که پیراهن‌های سفید به تن داشتند به معترضان حمله کردند و علاوه بر آنها، رهگذران و خبرنگاران را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند. بنابر گزارش‌ها این حملات دست‌کم ۴۵ زخمی بر جای گذاشته است.

آگهی

هزاران معترض طرفدار دموکراسی روز شنبه در هنگ کنگ پس از آنکه گروهی از طرفداران چین، پیام‌های آنها را از روی دیوارهای مشهور به «دیوارهای لنون» پاک کردند، بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

پیام‌های چسبانده شده روی این دیوارها، عمدتا حاوی مطالبی در حمایت از دموکراسی و محکوم کردن مداخلات پکن در امور هنگ کنگ بودند. این دیوارها را در بسیاری از نقاط هنگ کنگ می‌توان یافت از جمله در مرکز مالی آسیا، ایستگاههای اتوبوس، مراکز خرید و در حاشیۀ پیاده‌روها.

این دیوارها به یاد دیوار «جان لنون» در پراگ نام گذاری شده است که در دهه ۸۰ میلادی زمانی که کشور تحت کنترل کمونیست‌ها بود، دیوار با اشعار و پیام‌های سیاسی گروه بیتلز پوشانده می‌شد.

REUTERS/Aly Song
یکی از دیوارهای لنون در هنگ کنگREUTERS/Aly Song

ایدۀ پاک کردن دیوارهای هنگ کنگ از سوی یک نمایندۀ پارلمان طرفدار چین مطرح شده بود. «جونیوس هو» که از مخالفان جدی اعتراضات سه ماه اخیر در هنگ کنگ است، از طرفدارانش خواست تا حدود ۱۰۰ «دیوار لنون» را که در سطح شهر قرار دارند، از پیام‌های معترضان پاک کنند.

معترضان طرفدار دموکراسی نیز در روز شنبه ابتدا رهسپار منطقه «توئن مون» در غرب هنگ کنگ شدند؛ جایی که دفاتر دولتی مستقر هستند. این حرکت آنها با مقاومت جدی پلیس روبرو شد که به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد. عده‌ای در جریان این اعتراضات پرچم چین را آتش زدند.

صدها تن از طرفداران دموکراسی نیز در یک مرکز خرید دست به تحصن زدند.

در پایان روز نزدیک به ۱۰۰ مرد که پیراهن‌های سفید به تن داشتند به معترضان حمله کردند و علاوه بر آنها، رهگذران و خبرنگاران را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند. بنابر گزارش‌ها این حملات دست‌کم ۴۵ زخمی بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین مقاومت‌های معترضان هنگ کنگی در دانشگاه پلی‌تکنیک کاولون

پلیس هنگ کنگ دانشگاه پلی‌تکنیک را محاصره کرد

مداخله پلیس هنگ‌کنگ برای جلوگیری از درگیری حامیان و منتقدان پکن