چرا ترامپ بانک مرکزی ایران را برای بار سوم تحریم کرد؟

چرا ترامپ بانک مرکزی ایران را برای بار سوم تحریم کرد؟
Copyright عکس از رویترز/آژانس خبری غرب آسیا(وانا)
نگارش از Ali Shamdanihagh
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تا پیش از اعلام دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، نام این بانک دو بار دیگر نیز در بیانیه‌های تحریم وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در دوره ترامپ، وجود داشته است. دلیل این تکرار چیست؟ تاکید چندباره بر تحریم بانک مرکزی ایران یا افزودن قدم به قدم دامنه تحریم این نهاد پولی؟

آگهی

تا پیش از اعلام دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، نام این بانک دو بار دیگر نیز در بیانیه‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در دوره ترامپ که با هدف تبیین تحریم‌های وضع شده دولت این کشور علیه ایران منتشر می‌شود، وجود داشته است. دلیل این تکرار چیست؟ تاکید چندباره بر تحریم بانک مرکزی ایران یا افزودن قدم به قدم دامنه تحریم این نهاد پولی؟

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه(۲۰ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه اقدام عملی علیه بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس را در چارچوب عملیات ضدتروریستی به مرحله اجرا درآورده است.

در این بیانیه بانک مرکزی ایران عامل نقل و انتقال میلیاردها دلار منابع پولی با هدف تامین مالی سپاه پاسداران ایران و نیروی سپاه قدس آن و نیز حزب الله لبنان معرفی شده است.

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن محکوم کردن حمله بیرحمانه ایران علیه عربستان سعودی تاکید کرده، بانک مرکزی این کشور به جای کمک به افزایش رفاه مردم به ابزار فساد حکومت ایران و نیز عامل تامین مالی عملیات تروریستی تبدیل شده است.

در ادامه این بیانیه آمده، بانک مرکزی ایران با بدل شدن به بازوی تامین مالی تروریسم، نظام مالی یکپارچه این کشور را با ریسک بالای مواجه ساخته‌است.

در نهایت وزارت خزانه‌داری آمریکا با تاکید بر ادامه اعمال سیاست حداکثر فشار بر ایران، از تحریم بانک مرکزی ایران با هدف قطع شبکه تامین مالی تروریسم جهانی و حمایت از مردم تحت ظلم ایران خبر داده است.

آن گونه که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده دور تازه تحریم های ایالات متحده علیه بانک مرکزی ایران بر انهدام شبکه تامین مالی سپاه پاسداران، نیروی سپاه قدس و حزب الله لبنان متمرکز است.

بیشتر بخوانید:آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کرد

این در حالی است که در ۱۵ ماه مه سال ۲۰۱۸ ، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها ولی‌الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران و علی طرزعلی، معاون پیشین بخش بین‌الملل این بانک را به دلیل کمک و تسهیل نقل و انتقالات مالی برای کمک به سپاه پاسداران، نیروی قدس آن و حزب الله لبنان در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

همچنین این دفتر در ۲۰ ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز رسول سجاد، مدیر پیشین اداره بین‌الملل بانک مرکزی و حسین یعقوبی، معاون پیشین امور بین‌الملل این بانک را به عنوان عوامل یک شبکه بین‌المللی انتقال نفت برای حمایت از تروریسم در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

بر پایه ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شبکه با همکاری بانک‌های مرکزی ایران، سوریه و روسیه در پوشش فروش نفت برای خرید دارو به تامین مالی سپاه پاسداران ایران و نیروی قدس آن مبادرت کرده بود.

بنابراین دامنه تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی ایران از سطح تحریم افراد حقیقی فراتر رفته و به مرحله انهدام شبکه مبادلات مالی بین‌المللی این بانک رسیده که بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف پشتیبانی از تروریسم جهانی صورت می‌گیرد.

در واقع آن چه که تا پیش از این از آن به عنوان دشوار شدن مبادلات مالی بانک مرکزی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا از آن یاد می‌شد، تحریم خرید و فروش اسکناس دلار و معامله بر اساس موجودی ریالی حساب‌های خارجی دولت ایران بود که بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام اعمال شد.

البته بانک مرکزی ایران پیشتر در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۱۱ (۲۸ آبان سال ۱۳۹۰) و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تحریم شده بود که با اجرایی شدن برجام از سال ۲۰۱۶ این تحریم لغو شد. بر پایه این تحریم موسسه‌های پولی و مالی بین‌المللی از مبادله با بانک مرکزی ایران منع شده بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محور نشست تولیدکنندگان نفت در ابوظبی: کاهش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران

روحانی: تا وقتی که آمریکا از تحریم‌ها دست برندارد شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟