استقبال ترامپ از سخنان نخست‌وزیر بریتانیا دربارۀ مذاکره برای توافق جدیدی با ایران

استقبال ترامپ از سخنان نخست‌وزیر بریتانیا دربارۀ مذاکره برای توافق جدیدی با ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از اظهارات آقای جانسون استقبال کرد و گفت: او [بوریس جانسون] یک توافق جدید می‌خواهد چرا که توافق پیشین در آستانه منقضی شدن قرار داشت. تنها چند سال باقی مانده بود.

آگهی

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد فارغ از نظراتی که هرکسی دربارۀ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شده میان ایران و قدرتهای بزرگ جهان دارد، اکنون زمان آن است که برای رسیدن به توافق جدیدی با ایران مذاکره شود.

آقای جانسون در گفتگو با خبرگزاری اسکای بریتانیا گفت: «چگونه می‌توانیم به آنچه ایرانیان آشکارا انجام دادند، پاسخ دهیم؟ آنچه بریتانیا انجام می‌دهد تلاش در جمع کردن [تمام طرفهای درگیر] برای کاهش تنش‌ها است.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که رهبران جهان برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک جمع شده‌اند تا دربارۀ عمده‌ترین موضوعات مبتلابه جهان از جمله تنش روزافزون میان تهران و واشنگتن گفتگو کنند.

آقای جانسون ادامه داد: «اعتراض شما به توافق هسته‌ایِ قدیمی با ایران هرچه باشد، اکنون زمان آن است که جلو بروید و معامله جدیدی انجام دهید.»

استقبال ترامپ از سخنان نخست‌وزیر بریتانیا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از اظهارات آقای جانسون استقبال کرد و گفت: «او [بوریس جانسون] یک توافق جدید می‌خواهد چراکه توافق پیشین در آستانۀ منقضی شدن قرار داشت. تنها چند سال باقی مانده بود.»

در سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شده بود به شرط نقض نشدن تعهدات طرفین در چهارچوب برجام پس از ده سال، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه جدیدی، پایان اجرای توافق و بسته شدن رسمی پرونده اتمی ایران را در شورای امنیت اعلام خواهد کرد.

آقای ترامپ که در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۷۹شمسی) تنها حدود دو سال و ده ماه پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای و آغاز اجرای آن در ژانویه ۲۰۱۶ از برجام خارج شده بود، از زمان تبلیغات خود برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که توافق هسته‌ای «بدترین معامله‌ای است که تا به حال وجود داشته است.»

یکی از انتقادهایی که دونالد ترامپ و مقام‌های دولتش درباره برجام مطرح می‌کردند، بندی بود موسوم به «بند‌های غروب» (Sunset provisions). مطابق این بند در برجام، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

یکی دیگر از انتقادات رئیس جمهوری آمریکا «عدم جامع بودن توافق» بود. به اعتقاد آقای ترامپ، توافق با ایران باید برنامه موشکی این کشور و رفتار منطقه‌ای آن را نیز در بر گیرد.

آقای ترامپ درباره اظهارات نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «من برای بوریس احترام زیادی قائل هستم و اصلا متعجب نیستم که او اولین نفری است که آمد و این سخنان را گفت.»

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ایالات متحده به دنبال مذاکرات جامعی با ایران است که توسعۀ برنامه موشکی و حمایت آن‌ها از تروریسم را نیز در برگیرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ در آستانه سخنرانی در سازمان ملل: شایسته دریافت جایزه صلح نوبل هستم

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟