ترامپ تصدیق کرد در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین درباره جو بایدن و پسرش صحبت کرده است

ترامپ تصدیق کرد در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین درباره جو بایدن و پسرش صحبت کرده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس اطلاعات منتشر شده دونالد ترامپ قصد داشته از طریق تحقیق درباره هانتر بایدن بداند که آیا پدرش جو بایدن به‌عنوان معاون رئیس جمهوری وقت، دولت اوکراین را برای اخراج دادستانی که در حال تحقیق درباره شرکت گازی وی در اوکراین بوده، تحت فشار گذاشته است؟

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر (سی و یکم شهریور) در جمع خبرنگاران کاخ سفید اذعان داشت که در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین درباره جو بایدن و پسرش صحبت کرده است.

جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا، معاون رئیس جمهوری پیشین این کشور یعنی باراک اوباما بوده است. هانتر بایدن، پسر جو بایدن نیز مدیر یک شرکت گاز در اوکراین است.

هفته گذشته روزنامه واشنگتن‌پست فاش کرد که یک مامور اطلاعاتی به دنبال «وعدۀ» نگران‌کننده دونالد ترامپ به یک رهبر خارجی، تصمیم گرفته است از رئیس جمهوری آمریکا به بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی این کشور شکایت کند.

اظهارات اخیر آقای ترامپ دربارۀ تماس تلفنی‌ با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در تاریخ ۲۵ ژوئیه، در حالی بیان می‌شود که یکی از مقامات کلیدی حزب دموکرات در کنگره اعلام کرده بود «تنها راه‌ حل و فصل اوضاع کنونی» استیضاح آقای ترامپ است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، دونالد ترامپ قصد داشته با تحقیق دربارۀ هانتر بایدن، اطلاعاتی دربارۀ پدرش جو بایدن کسب کند. 

اطلاعاتی در این باره که آیا جو بایدن در دوران فعالیت به عنوان معاون رئیس جمهوری، از مقام خود سوء استفاده کرده است یا نه. این گمان وجود دارد که او با سوء استفاده از قدرت خود، دولت اوکراین را تهدید کرده است که دادستانی را که در حال تحقیق دربارۀ شرکت گازی وی در اوکراین بوده اخراج کند؛ در غیر این‌صورت کمک‌های آمریکا به اوکراین معلق خواهد شد.

جو بایدن تایید کرده است که او می‌خواسته که این دادستان اخراج شود اما این درخواست برای کمک به پسرش نبوده است و این‌که «دیگر نهادهای دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و نهاد‌های بین‌المللی می‌خواستند که این دادستان به علت ناکارآمدی در مقابله با فساد اخراج شود.»

آقای ترامپ در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت که بیشترین قسمت مکالمه تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین به تبریک گفتن و بحث درباره فساد گذشت.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «بیشتر مکالمه بحث تبریک گفتن بود و قسمت زیادی هم درباره فساد. فسادی که در جریان است و این واقعیت که ما نمی‌خواهیم افراد ما، فردی چون معاون رئیس جمهوری و پسرش به ایجاد فساد بیشتر در اوکراین دامن بزنند.»

آقای ترامپ بعد از این سخنان در جمع خبرنگاران، در حساب توییتری خود ادعا کرد که دولت اوکراین اعلام کرده است که تحت فشار قرار نگرفته است. در این توییت آمده است: «خبر فوری: دولت اوکراین همین الان گفت که در طی آن مکالمه [تلفنی] «خوب»، اصلا تحت فشار قرار نگرفته‌اند. ولی از آن طرف، جو بایدن خواب‌آلود با تهدید کردن به اینکه به اوکراین مقدار زیادی دلار نخواهند داد فشار آورده و یک دادستان سخت‌گیر که در حال تحقیق درباره شرکت پسرش بوده را اخراج کرده است. داستان واقعی این است.»

از زمان افشای مکالمه آقای ترامپ، دموکرات‌ها اعلام کردند که اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، مصداق دخالت دولت خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ است.

دونالد ترامپ شخصا ارتکاب به عملی نادرست و خلاف قانون را تکذیب کرده است. همراهان همیشگی وی همچون مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ نیز از عملکرد او در این موضوع دفاع می‌کنند.

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر اعلام کرد که اگر تحقیقات صحت این اخبار را تایید کنند، «کنگره چاره‌ای جز استیضاح ترامپ ندارد.»

دیگر نمایندگان نیز از رهبران دموکرات خواسته‌اند تا استیضاح آقای ترامپ را فوراً پیگیری کنند اما نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون در برابر درخواست‌های رسمی برای آغاز روند استیضاح مقاومت کرده است.

خانم پلوسی روز یكشنبه در نامه‌ای به دولت هشدار داد كه جزئیات فرد افشاء کننده را مخفی نگه ندارند و ادامه چنین وضعیتی را مصداقی از «آغاز فصل جدیدی از بی‌قانونی» توصیف کرد.

دولت تا کنون در برابر درخواست‌های قانونگذاران برای افشای این جزئیات مقاومت کرده است.

روند استیضاح در ایالات متحده آمریکا می‌تواند به برکناری رئیس جمهوری منجر شود اما برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای دموکرات‌های کنگره نیازمند حمایت جمهوری‌خواهان هستند که اکثریت سنا را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیپلمات ارشد آمریکایی: پوتین و اوربان ترامپ را به اوکراین بدبین کردند

بازداشت ۲ بازرگان نزدیک به جولیانی؛ ترامپ آشنایی با آن‌ها را تکذیب کرد

انتشار متن مکالمه ترامپ با رییس جمهوری اوکراین؛ سخنان ترامپ درباره جو بایدن