روحانی: در صورت لغو تحریم‌ها آماده‌ گفتگو برای ایجاد تغییرات کوچک در توافق هسته‌ای هستم

روحانی: در صورت لغو تحریم‌ها آماده‌ گفتگو برای ایجاد تغییرات کوچک در توافق هسته‌ای هستم
Copyright REUTERS
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای روحانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده به خبرنگاران گفته است در صورت برداشته شدن تحریم‌ها آماده است در مورد «تغییرات کوچک، الحاقات یا اصلاحات» در توافق هسته‌ای گفت‌وگو کند.

آگهی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه گفت چنانچه ایالات متحده آمریکا تحریم‌های اعمال شده بر ایران را لغو کند، او آماده است برای بازنگری مختصر در توافق هسته‎ای سال ۲۰۱۵ میلادی موسوم به برجام با شش قدرت اصلی وارد مذاکره شود.

آقای روحانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده به خبرنگاران گفت: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، آماده‌ام برای ایجاد تغییرات کوچک، الحاقات یا اصلاحات در توافق هسته‌ای گفتگو کنم.»

این سخنان در حالی مطرح شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریكا كه سیاست «فشار حداکثری اقتصادی» را در قبال ایران اتخاذ كرده، در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد قصد ندارد تحریم‌های وضع شده علیه ایران را بردارد.

بیشتر بخوانید:دونالد ترامپ: تا وقتی رفتار رژیم ایران تغییر نکند نه تنها تحریم‌ها لغو نمی‌شود بلکه تشدید هم می‌‌شود

آقای ترامپ خطاب به رهبران جهان گفت: «همه ملت‌ها وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. هیچ دولت مسئولی نباید به عطش خون‌ریزی ایران کمک کند.»

وی افزود: «تا زمانی که رفتارهای تهدیدآمیز ایران ادامه یابد، تحریم‌ها برداشته نمی‌شوند، بلکه سخت‌تر می‌شوند.»

رئیس جمهوری ایالات متحده ادامه داد: «چهل سال است که حکومت ایران به همه جهان حمله می‌کند و مرگ بر آمریکا سر می‌دهد تا بر ناکامی و بی‌عملی داخلی خود سرپوش بگذارد.»

بیشتر بخوانید:

تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در سال‌های اخیرافزایش یافته است. سال گذشته زمانی که دولت دونالد ترامپ از پیمان هسته‌ای خارج شد نه تنها تحریم‌های لغو شده را بازگرداند بلکه تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

هفته گذشته نیز علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفت که در صورت بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، ایران می‌تواند در بحث‌های چند جانبه شرکت کند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز گذشته به رسانه‌ها گفت که در تلاش برای ایجاد شرایط مناسب برای مذاکره میان ایران و ایالات متحده است و اظهار امیدواری کرد که مذاکره با ایران بتواند امکان حل این بحران را فراهم آورد.

تهران مظنون به دست داشتن در حملات اخیر به تاسیسات آرامکو در عربستان است اما این اتهام را نمی‌پذیرد. آلمان، فرانسه و بریتانیا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن مسئول دانستن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، از تهران خواستند با مذاکره درباره برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و موضوعات امنیتی منطقه موافقت کند.

هفته گذشته دولت آمریکا ضمن تشدید تحریم‌های اقتصادی ایران از جمله تحریم بانک مرکزی، اعلام کرد که برای حمایت از متحدین خود، نیروی بیشتری به خلیج فارس خواهد فرستاد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکل: تنها راه کاهش تنش در خاورمیانه بازگشت به برجام است

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند