برای اولین‌بار یک اقتصاددان از کشوری در حال توسعه رییس صندوق بین‌المللی پول شد

برای اولین‌بار یک اقتصاددان از کشوری در حال توسعه رییس صندوق بین‌المللی پول شد
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او در منصب جدید خود به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول با چالش‌های زیادی در جهان از جمله کاهش رشد اقتصاد جهانی به علت تنش تجاری بین ایالات متحده و چین روبرو خواهد بود.

آگهی

برای اولین بار در تاریخ صندوق بین‌المللی پول، یک اقتصاددان از کشوری در حال توسعه ریاست این نهاد را بر عهده گرفت.

کریستالینا جورجیوا از کشور بلغارستان روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) به ریاست صندوق بین‌المللی پول منصوب شد. خانم جورجیوا یک سیاست‌مدار و اقتصاددان با گرایش راست میانه است که دوران کودکی‌اش را در بلغارستان کمونیست گذارند.

او از مدیران ارشد بانک جهانی و در دوران کاری‌اش در کمیسیون اروپا از حامیان سفت و سخت برابری جنسیتی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی بوده است.

او در سمت جدید خود به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول با چالش‌های زیادی در جهان از جمله کاهش رشد اقتصاد جهانی به علت تنش تجاری بین ایالات متحده و چین روبرو خواهد بود.

علاوه بر این، ایالات متحده آمریکا که صاحب بزرگترین سهم رای در هیات مدیره این صندوق است، از بسیاری از توافق‌های چند جانبه خارج شده است. از سوی دیگر تهدیدهایی از جانب بازارهای نوظهور وجود دارد؛ همچون آرژانتین که سال گذشته ۵۷ میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرد.

یکی از مقامات هیات مدیره صندوق درباره کریستینا جورجیوا به خبرگزاری رویترز گفت: «او هیات مدیره را متقاعد کرده است که وی رهبری است که این نهاد به آن نیاز دارد. او یکی از حامیان قوی سیستم‌های چندجانبه است.»

مردم بلغارستان از انتخاب اقتصاددانش به ریاست صندوق بین‌المللی پول خشنودند و بسیاری از روزنامه‌ها حتی قبل از تایید انتخاب وی، آن را یک موفقیت دیپلماتیک و گواهی بر توانایی‌ها خانم جورجیوا اعلام کردند.

پیش از این روزنامه کاپیتال، یکی از معتبرترین نشریه‌های اقتصادی بلغارستان در واکنش به خبر نامزدی کریستالینا جورجیوا به ریاست این نهاد بین‌المللی نوشته بود: «تنها بیست سال پیش بود که بلغارستان از جمله کشورهایی بود که در برنامه نجات صندوق بین‌المللی پول قرار داشت. حال نامزدی او، نه تنها گواهی بر توانایی‌های وی است بلکه یک پیروزی دیپلماتیک برای کشور محسوب می‌شود.»

خانم جورجیووا جایگزین کریستین لاگارد، که اولین زنی بود که ریاست صندوق بین المللی پول را بر عهده داشت، می‌شود. خانم لاگارد در سال ۲۰۱۱ به ریاست این نهاد منصوب شد و آن را در دوران بحران بدهی اتحادیه‌ اروپا هدایت کرد.

خانم لاگارد صندوق بین‌المللی پول را برای ریاست بانک مرکز اروپا ترک می‌کند.

کریستالینا جورجیوا قبل از بانک جهانی عهده‌دار سمت های بالا رتبه ای در کمیسیون اروپایی از جمله کمیسر بودجه بوده است و دانش عمیقی درباره کشورهایی با بازارهای نوظهور دارد.

اسکات موریس یکی از مقامات ارشد در مرکز توسعه جهانی ، گفت که جورجیوا در سال ۲۰۱۷ توانست در بانک جهانی نظرات گوناگون را در مورد افزایش سرمایه به میزان ۱۳ میلیارد دلار و بسته اصلاحاتی به اجماع برساند. در این برنامه اصلاحات ارائه وام به کشورهایی چون چین کاهش خواهد یافت و منابع بیشتری صرف کشورهای نیازمند خواهد شد.

آقای موریس به خبرگزاری رویترز گفت: «او موفق شد گروه‌های مختلفی از افراد را در کنار هم به اجماع برساند. اما آنچه معلوم نیست این است که او در امور روزمره صندوق چگونه عمل خواهد کرد. چرا که اکنون صندوق در بحران به سر می‌برد و امور روزمره بحران‌زده خواهد بود. معلوم نیست او در بحران چه خواهد کرد.»

به گفته آقای موریس، موفقیت خانم لاگارد از آنجا بود که نشان داد او نماینده منافع اروپا نیست. این ویژگی به او کمک کرد تا از بحران بدهی یونان، سربلند خارج شود. کریستالینا جورجیوا نیز باید چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد؛ رویه‌ای که تمرکز آن بر روی منافع صندوق و تمام کشور‌ها است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صندوق بین‌المللی پول: تحریم‌های ضدایرانی آمریکا بر اقتصاد منطقه تاثیر منفی گذاشته است

صندوق بین‌المللی‌ پول به رهبران جهان: از جنبش جلیقه‌زردها‌ عبرت بگیرید

صندوق بین المللی پول: ایران تا ماه فوریه مقررات مبارزه با پولشویی را تصویب کند