موگرینی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام: حفظ توافق هسته ای دشوارتر شده است

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم موگرینی بدون اشاره به گام های تهران برای خروج تدریجی از برجام و نیز ناکامی اروپا در اجرایی کردن سازو کار مالی ویژه برای معامله تجاری با تهران، موسوم به اینستکس یادآور شد که فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه، چین و ایران به تلاش های خود برای اجرای کامل این توافقنامه ادامه خواهند داد.

آگهی

کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی روز چهارشنبه در قالب نشستی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام بر حفظ این توافق بین المللی تاکید کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این نشست که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد به خبرنگاران گفت که طرف های باقی مانده در برنامه جامع اقدام مشترک، برجام همچنان به حفظ این پیمان متعهدند، هر چند که این کار بیش از پیش دشوار به نظر می رسد.

توافق هسته ای وین ایران را در ازای لغو تحریم های بین المللی به محدود کردن برنامه هسته ای ملزم کرد اما این پیمان بین المللی پس از روز هشتم مه ۲۰۱۸، زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام در آستانه فروپاشی فرار گرفت.

تهران بارها به طرف های اروپایی به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود در چارچوب برجام انتقاد کرده و تاکنون سه گام عملی برای خروج تدریجی از این توافقنامه بین المللی را به اجرا گذاشته است.

این در حالیست که ایالات متحده آمریکا توافق هسته ای وین را بدترین توافق تاریخ قلمداد می کند و ضمن ترغیب دیگر متحدان به پرهیز از هرگونه معامله تجاری با ایران خواستار توافقی جدید است که نگرانی های بیشتر واشنگتن در خصوص مسائل امنیتی و برنامه موشکی را رفع کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون برجام بار دیگر تاکید کرد که به نفع همه طرف های این توافق است که در جهت حفظ آن تلاش کنند. وی در عین حال تصریح کرد که با توجه به شرایط کنونی این مسئله بسیار دشوارتر از پیش شده است.

رویترز
محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در نشست کمیسیون مشترک برجامرویترز

خانم موگرینی بدون اشاره به گام های برداشته شده از سوی تهران برای خروج تدریجی از برجام و نیز ناکامی اروپا در اجرایی کردن سازو کار مالی ویژه برای معامله تجاری با تهران، موسوم به اینستکس یادآور شد که فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه، چین و ایران به تلاش های خود برای اجرای کامل این توافقنامه ادامه خواهند داد.

ایران پس از گام های اخیر در جهت خروج از برجام تاکید کرده است که این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است و اگر طرف های اروپایی به وعده های خود عمل کنند باردیگر به نقطه پیشین بازخواهد گشت.

فدریکا موگرینی با اشاره به برگشت پذیر بودن اقدامات ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به حاکم شدن عقلانیت بر روند اجرای برجام خواهان بازنگری تهران در اقدامات پیشین خود شده است.

اتحادیه اروپا به همراه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا دو هفته پیش با صدور بیانیه ای مشترک ضمن ابراز نگرانی از برداشته شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران این اقدامات را در تضاد با توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ توصیف کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فدریکا موگرینی با اتحادیه اروپا خداحافظی کرد

فرمانده کل سپاه پاسداران: اقتصاد ایران در اثر تحریم‌ها جان گرفت

ویکتوریا نولاند، جانشین موقت وندی شرمن کیست و موضعش در قبال ایران و برجام چیست؟