یوفا: تیم‌های اروپایی با کشورهایی که زنان را به استادیوم راه نمی‌دهند بازی نکنند

یوفا: تیم‌های اروپایی با کشورهایی که زنان را به استادیوم راه نمی‌دهند بازی نکنند
Copyright Reuters
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، روز سه شنبه ۲ مهر از کلیه باشگاه‌ها و تیم‌های ملی این قاره خواست در کشورهایی که زنان اجازه دسترسی کامل به ورزشگاه را ندارند بازی نکنند.

آگهی

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا روز سه‌شنبه ۲ مهر از کلیه باشگاه‌ها و تیم‌های ملی این قاره خواست در کشورهایی که زنان اجازه دسترسی کامل به ورزشگاه را ندارند بازی نکنند.

در نامه کمیته اجرایی یوفا آمده است این اتحادیه «به ۵۵ تیم ملی و تمامی باشگاه‌های اروپایی توصیه میکند از بازی در کشورهایی که زنان برای ورود به ورزشگاهها با محدودیت مواجه هستند، خودداری کنند.»

یوفا مشخصا به نام کشوری اشاره نکرده است، با این حال این بیانیه در زمانی صادر می‌شود که جهان فوتبال تحت تاثیر مرگ سحر خدایاری، دختر جوان ایرانی قرار گرفته است. وی ماه گذشته در پی منع شدن از ورود به ورزشگاه برای تماشای یک مسابقه فوتبال و دستگیری و محکومیت متعاقب آن، در جلوی ساختمان دادگاه انقلاب تهران خود را به آتش کشید و درگذشت.

ورود زنان به ورزشگاه در ایران بر اساس قانونی نانوشته ممنوع است و سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آن را غیرمجاز خوانده است.

با این حال تصمیم تازه یوفا در حد یک «توصیه» است و الزام قانونی ندارد. الکساندر چفرین، رئیس یوفا درباره بیانیه تازه این نهاد گفت: «اگر کسی [در این کشورها] بازی کرد ما نمی‌توانیم مجازاتش کنیم چرا که خارج از اختیارات ما است. اما این بدان معنا نیست که باید ساکت بنشینیم و بگوییم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و باید فقط به فوتبال اروپا برسیم.»

آقای چفرین اضافه کرد: «توصیه ما به ۵۵ فدراسیون و همه باشگاه‌ها این است که تا زمانی که در این کشورها به حقوق ابتدایی زنان احترام گذاشته نمی‌شود، نه به این اینجاها بروند و نه با تیم‌های این کشورها بازی کنند.»

او گفت در این مسیر نمایندگان باشگاه‌ها و لیگ‌ها نیز با ما موافق هستند.

اقدام اخیر اتحادیه فوتبال اروپا در حالی انجام می‌شود که شب پیش از آن در بزرگ‌ترین مراسم سالیانه فیفا در زوریخ به دفعات از نام ایران و سحر خدایاری دختر سخن به میان آمد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا دوشنبه شب در حضور ستاره‌های فوتبال جهان بار دیگر نسبت به لزوم تضمین حقوق زنان ایرانی برای حضور در استادیوم‌های فوتبال هشدار داد.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال که در جریان مراسم انتخاب بهترین‌‌های سال فوتبال جهان در شهر میلان سخن می‌گفت بر رفع تبعیض پیش روی زنان ایرانی برای حضور در استادیوم‌های فوتبال تاکید کرد و گفت: «مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به ما تضمین داده‌اند که شرایط موجود از مسابقه بعدی تیم ملی ایران که ماه اکتبر برگزار می‌شود، تغییر خواهد کرد.»

مگان راپینو، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، نیز که در این مراسم جایزه بهترین بازیکن زن فوتبال سال را دریافت کرد با اشاره به ماجرای قربانی شدن یک دختر ایرانی که خواستار حضور در استادیوم و تماشای مسابقه تیم محبوب خود بود بر ضرورت رفع تبعیض‌ها در ارتباط با حقوق زنان در جهان تاکید کرد.

رابینو در این خصوص تصریح کرد که از سحر خدایاری معروف به «دختر آبی» که در راه مبارزه با ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ در ایران جان خود را از دست داد، الهام گرفته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یوفا و آژانس فضایی اروپا برای همکاری در زمینه بهبود مدیریت مسابقات فوتبال توافق کردند

رئیس یوفا: امیدواریم استادیوم‌ها تا دو ماه دیگر باز شوند

درگذشت زن جوان طرفدار تیم استقلال پس از خودسوزی