توافق تجاری ترامپ و آبه؛ خودروهای ژاپنی در امان ماندند

توافق تجاری ترامپ و آبه؛ خودروهای ژاپنی در امان ماندند
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه توافق‌نامه جدید تجاری امضاء کردند که به موجب آن تعرفه واردات محصولات کشاورزی آمریکا و ابزار و ماشین‌آلات ژاپنی حذف می‌شود یا به شدت کاهش می‌یابند.

آگهی

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه توافق‌نامه جدید تجاری امضاء کردند که به موجب آن تعرفه واردات محصولات کشاورزی آمریکا و ابزار و ماشین‌آلات ژاپنی حذف می‌شود یا به شدت کاهش می‌یابد.

به گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده با اجرای مرحله اول این توافق‌نامه درهای بازار ژاپن به روی محصولات آمریکایی به ارزش ۷ میلیارد دلار از جمله گوشت گاو و خوک، گندم و پنیر گشوده خواهد شد.

بر پایه این توافق، ژاپن تعرفه واردات کالاهای تازه واردی همچون انواع گوشت، میوه و سبزیجات کاهش خواهد یافت و در مجموع نزدیک به ۹۰ درصد مواد غذایی و محصولات کشاورزی آمریکا که پیش از این به ژاپن صادر می‌شد، از این پس مشمول تعرفه‌ پایین یا صفر خواهند بود.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز در مورد جذابیت این توافق‌نامه برای اقتصاد کشورش توضیح داد که صنعت خودروی ژاپن از شمول افزایش تعرفه‌ها خارج شده و بنا بر تاکید آقای ترامپ واردات خودروهای ژاپنی مشمول تعرفه‌های امنیت ملی آمریکا نخواهد شد.

همچنین آمریکا تعرفه واردات ۴۰ میلیون دلار محصولات غذایی ژاپنی را همچون سس سویا، چای سبز و گل به صفر خواهد رساند.

دو طرف همچنین توافق کردند تا تجارت محصولات مرتبط با فناوری اطلاعات، موسیقی، فیلم و بازی‌های ویدئویی و یارانه‌ای همچنان معاف از تعرفه باشد.

بیشتر بخوانید:دعوت آمریکا از سرمایه‌گذاران ژاپنی؛ ترامپ خواستار موازنه تجاری با توکیو شد

اما حل مهمترین مساله تجاری دو کشور یعنی واردات و صادرات خودرو به دور آتی مذاکرات تجاری که مقرر شده در ماه آوریل آینده برگزار شود، حل و فصل خواهد شد.

آقای ترامپ پیش از این نیز از خواست خودروسازان آمریکایی برای دسترسی آسان به بازار ژاپن سخن گفته بود. این در حالی است که سالانه ۱.۷ میلیون خودروی ژاپنی روانه بازار آمریکا می‌شود و ۱۰ درصد این بازار را در اختیار دارد.

در مقابل دولت ژاپن نیز اعلام کرده که تلاش خواهد کرد، تعرفه ۲.۵ درصدی فعلی را که بر واردات خودروهای ژاپنی وضع شده، به صفر برساند.

کسری تجاری آمریکا در جریان تجارت با ژاپن طی سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۷.۶ میلیارد دلار بوده است. گذشته از ژاپن، دولت آقای ترامپ در تلاش است تا با سایر اقتصادهای بزرگ جهان از جمله هند و چین نیز که بر افزایش کسری تجاری این کشور دامن زده‌اند، توافق نامه‌های تجاری تازه‌ای منعقد کند.

بیشتر بخوانید:جنگ تجاری به سفره خانوار رسید؛ هزینه زندگی آمریکایی‌ها هزار دلار بالا می‌رود

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا به اول صف توافق‌های تجاری آمریکا رسید

آغاز شمارش معکوس برای تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت