عربستان برای نخستین بار روادید گردشگری صادر می‌کند

عربستان برای نخستین بار روادید گردشگری صادر می کند
عربستان برای نخستین بار روادید گردشگری صادر می کند Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس این بیانیه متقاضیان روادید برای سفر به عربستان می‌توانند از طریق اینترنت درخواست خود را ارائه کنند. اتباع ۴۹ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا و چندین کشور اروپایی می‌توانند در بدو ورود به این کشور درخواست ویزای گردشگری کنند.

آگهی

عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد که در راستای سیاست تنوع بخشی به منابع درآمدی کشور برای نخستین بار درهای خود را به روی گردشگران خارجی باز می‌کند.

مقام‌های عربستانی که کشورشان در حال حاضر به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است گفته‌اند که برای نخستین بار صدور ویزای توریستی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

کشور پادشاهی به شدت محافظه کار عربستان پیش از این تنها برای زائران اماکن مذهبی و از اندک زمان پیش برای ورود تماشاگران مسابقات ورزشی و رویدادهای فرهنگی در این کشور روادید صادر می‌کرد. تجار و کارگرانی که برای کسب درآمد به عربستان می‌آمدند نیز مشمول دریافت ویزا برای ورود به این کشور بودند.

توسعه صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه اصلاحات در عربستان است که از آن به عنوان «چشم انداز ۲۰۳۰» نام برده می‌شود. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مبتکر و مجری این طرح، بنا دارد بواسطه اصلاحات عمده در بخش های مختلف، زمینه قطع کامل وابستگی کشورش به فروش نفت را فراهم و عربستان را صاحب بزرگترین اقتصاد جهان عرب کند.

تصمیم برای صدور ویزای گردشگری به کلیه متقضایان از سراسر جهان در حالی اتخاذ شده است که عربستان سعودی قصد دارد سهم صنعت توریسم در درآمد کشور تا سال ۲۰۳۰ از ۳ به ۱۰ درصد درآمد ناخالص داخلی افزایش دهد.

این تصمیم کمتر از دو هفته پس از حملات گسترده پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو اعلام می‌شود؛ حملاتی که ریاض و واشنگتن به همراه جمعی از کشورهای اروپایی ایران را مسئول آن دانستند. شدت این حملات سبب شد تا حدود نیمی از صادرات روزانه نفت عربستان در روزهای نخست کاهش یابد و بازارهای جهانی انرژی با تزلزل و بی ثباتی همراه شود.

احمد خطیب، مدیر ارشد بخش گردشگری عربستان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای که شعار «ما تاریخ را می‌نویسیم» بخشی از آن بود تاکید کرد: «ما کشورمان را برای نخستین بار به روی گردشگران سراسر جهان باز می‌کنیم.»

بر اساس این بیانیه متقاضیان روادید برای سفر به عربستان می‌توانند از طریق اینترنت درخواست خود را ارائه کنند. اتباع ۴۹ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا و چندین کشور اروپایی می‌توانند در بدو ورود به این کشور درخواست ویزای گردشگری کنند.

تسهیلات برای گردشگران زن

عربستان که پیشتر، از ماه اوت گذشته تسهیلاتی را برای سفر شهروندان زن خود به خارج کشور فراهم کرده و زنانِ بزرگتر از بیست و یک سال را مجاز به دریافت گذرنامه و سفر به خارج بدون اجازه همسر اعلام کرده بود، اینک برای جهانگردان زن نیز که قصد سفر به این کشور دارند نیز تسهیلاتی در نظر گرفته است.

بر اساس بیانیه‌ای که نهاد سیاست گذار صنعت توریسم در عربستان منتشر کرده گردشگران زن خارجی از این پس مجبور نخواهند بود که عبایی بلند را که زنان ملزم به پوشیدن آن در اماکن عمومی هستند به تن کنند. این در حالی است که برخی از فعالان زن عربستانی اخیرا برای نشان دان انتقاد و اعتراض‌های خود به سیاست‌های حکومت ریاض از پوشیدن این لباس امتناع کرده بودند.

احمد خطیب، مدیر ارشد بخش گردشگری عربستان با اعلام وضع تسهیلات برای گردشگران زن خارجی تاکید کرد است که در عین حال از این دست از گردشگران خواسته می‌شود که لباسی مناسب برای حضور در محافل عمومی به تن کنند.

رویترز

آقای خطیب در ادامه تصریح کرده است که کشورش سیاست گشایش و نیز درهای باز را در پیش گرفته و قصد دارد اقتصاد و جامعه خود را شکوفا کند. بر اساس این گزارش با وجود تلاش ریاض برای رفع بیشتر محدودیت های اجتماعی عربستان هنوز به عنوان یک مقصد پرمتقاضی برای گردشگران جهانی محسوب نمی‌شود. فروش و استفاده از مشروبات الکلی در این کشور همچنان ممنوع است و هنجارهای اجتماعی از قواعد و رسوم نسبتا سختگیرانه‌تری نسبت به جوامع آزاد تبعیت می‌کنند.

این روند همان چیزی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پی اصلاح و ایجاد تغییرات اساسی در آن است. سیاست‌های اصلاحی که از مدت‌ها پیش به ابتکار ولیعهد عربستان در این کشور اجرا شده برخی محدودیت‌ها را از میان برداشته و سبب شده تا شهروندان این کشور به آزادی‌های بیشتر اجتماعی دست یابند. اعطای مجوز رانندگی به زنان، باز شدن سینماها و برگزاری کنسرت های موسیقی و رویدادهای متنوع ورزشی در این کشور از جمله این تغییرات عنوان شده است.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌‌بان حقوق بشر: عربستان همزمان با اصلاحات دگراندیشان را سرکوب می‌کند

ابراز نگرانی بیست و چهار کشور جهان دربارۀ وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند