استفاده موفقیت آمیز از دستگاه‌های بیومتریک در انتخابات افغانستان

استفاده موفقیت آمیز از دستگاه‌های بیومتریک در انتخابات افغانستان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسئولان دولتی افغانستان می‌گویند عملکرد دستگاه‌های بیومتریک در روند اخذ رای نسبت به انتخابات پارلمانی سال گذشته موفقیت‌آمیز بوده است.

آگهی

مقام‌های دولتی افغانستان می‌گویند عملکرد دستگاه‌های بیومتریک در انتخابات این کشور بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که ۳۸ هزار دستگاه بیومتریک برای شفافیت در روند رای‌گیری تهیه شده بود تا از میزان تخلفات کاسته شود و استفاده از این دستگاه‌های بیوتریک سبب می‌شود تا افراد نتوانند بیش از یک بار رای دهند.

این دستگاه‌ها برای نخستین بار در انتخابات پارلمانی اکتبر سال گذشته در افغانستان مورد استفاده قرار گرفت که در بسیاری موارد عملکرد مناسبی نداشت و موجب هرج و مرج در روند رای‌گیری شد.

با این وجود کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بار دیگر برای انتخابات روز شنبه ۲۸ سپتامبر از این دستگاه‌ها استفاده کرد؛ اما برای این منظور آموزش‌های بیشتری به کارمندان ارائه داد.

نعیم ایوب‌زاده، مدیر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید: «این فن‌آوری کمی بهبود یافته است و مشکلاتی که در انتخابات پارلمانی با آن رو به رو بودیم تکرار نشد.»

البته او تایید کرد که همچنان برخی از این دستگاه‌ها در بعضی موارد ده دقیقه طول می‌کشد تا فرد رای دهنده را شناسایی کنند که موجب کند شدن روند اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری شد. او البته بر این باور است بیشتر مشکلات مربوط به روند ثبت نام بوده است.

این دستگاه، ظاهری شبیه یک موبایل با صفحۀ نسبتا بزرگ دارد که در بخش فوقانی آن لنز الکترونیکی برای ثبت اثر انگشت رای دهنده تعبیه شده و در پشت دستگاه هم لنز دوربین و فلاش برای گرفتن عکس رای دهنده قرار داده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟