چین در اولین فرصت به معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات می‌پیوندد

چین در اولین فرصت به معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات می‌پیوندد
Copyright REUTERS/Mark Kauzlarich
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور در تلاش است «هرچه سریع‌تر» به این معاهده بین‌المللی بپیوندد که نشان دهندۀ عزم چین برای چندجانبه‌گرایی در روابط بین‌المللی است.

آگهی

وانگ یی، وزیر خارجه چین روز شنبه ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) اعلام کرد که کشورش قصد دارد به زودی به معاهده تجارت تسلیحات بپیوندد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پی آن است که امضای آمریکا در پای این معاهده را باطل کند.

این معاهده، تجارت بین‌المللی ۷۰ میلیارد دلاری اسلحه را در سرتاسر جهان تنظیم می‌کند و به دنبال آن است كه سلاح‌ها را از دسترس متجاوزان حقوق بشر دور نگه دارد.

تاکنون ۱۰۴ کشور به این پیمان که در سال ۲۰۱۳ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده، پیوسته‌اند. این معاهده از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین ایلات متحده به امضاء رسید اما به دلیل مخالفت انجمن ملی سلاح و سایر گروه‌های محافظه‌کار هرگز از سوی سنا تصویب نشد.

آقای یی در سخنرانی روز جمعه در صحن عمومی سازمان ملل گفت که چین مراحل قانونی داخلی برای پیوستن به معاهده تجارت اسلحه را آغاز کرده است. او تاکید کرد که پیوستن به این معاهده، وظیفۀ چین به عنوان عضوی از جامعه بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید:

پس از سخنان وانگ یی، وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور در تلاش است «هرچه سریع‌تر» به این معاهدۀ بین‌المللی بپیوندد و این نشان دهندۀ عزم چین برای چندجانبه‌گرایی در روابط بین‌المللی است.

در این بیانیه آمده است: «چین همواره به موضوع فروش غیرقانونی اسلحه و سوءاستفاده از آن اهمیت زیادی داده و از اهداف این پیمان حمایت می‌کند.»

چین و ایالات متحده از چند ماه پیش درگیر جنگ تجاری شده‌اند و تا جایی پیش رفته‌اند که بسیاری آن را نوعی جنگ سرد می‎خوانند. چین مدعی است که ایالات متحده در پی آن است که این کشور را مخالف چندجانبه‌گرایی در روابط بین‌المللی نشان دهد.

طبق اعلام موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، چین پنجمین صادر کننده تسلیحات جهانی در جهان بین سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بوده است؛ هرچند که چین از انتشار آمار مربوط به فروش اسلحه خودداری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ خواستار قانونی برای بازرسی سفت و سخت پیشینهٔ خریداران اسلحه شد

پکن: رزم‌ناوهای آمریکایی دریای چین را ترک کنند

شهروندان آمریکایی‌ مالک تقریبا نیمی از اسلحه‌ جهان هستند