انتخابات افغانستان؛ زمان اخذ رای به پایان رسید

انتخابات افغانستان؛ زمان اخذ رای به پایان رسید
Copyright  REUTERS/Parwiz
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

احتمال تقلب در انتخابات، بالا بودن میزان رای‌های ممتنع و درنهایت وقوع حملات مرگبار توسط گروههای ستیزه‌جو از جمله حمله‌ به یک دفتر رای گیری در ولایت قندهار که ۱۵ زخمی برجای گذاشت، سه نگرانی عمدۀ افغان‌ها در این روز است.

آگهی

شهروندان افغانستان با وجود نگرانی از سه موضوع عمده، از اولین ساعات بامداد شنبه در مراکز اخذ رای حاضر شدند و رای دهی با هدف تعیین رئیس جمهور آینده این کشور را آغاز کردند.

احتمال تقلب در انتخابات، بالا بودن میزان رای‌های ممتنع و درنهایت وقوع حملات مرگبار توسط گروههای ستیزه‌جو از جمله حمله‌ به یک دفتر رای گیری در ولایت قندهار در جنوب این کشور که ۱۵ زخمی برجای گذاشت، سه نگرانی عمدۀ افغان‌ها در این روز است.

از جمعیت ۳۴ میلیون نفری افغانستان، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط برای رای دادن هستند. اما مشخص نیست از این تعداد چند نفر در انتخابات شرکت خواهند کرد. در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری، حدود هفت میلیون نفر پای صندوق‌های رای حاضر شده و به نامزد مورد نظرشان رای دادند.

طالبان به رای دهندگان افغان هشدار داده که در خانه بمانند در غیر این صورت ممکن است هدف حملات انتحاری و تروریستی این گروه قرار گیرند.

در ادامه می‌توانید گزارشی از تحولات امروز افغانستان را دنبال کنید:

انتخابات افغانستان پایان یافت.

رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بعد از ۲ ساعت تمدید، در ساعت ۱۷ به وقت محلی پایان یافت.

هانسن اکربوم، معاون سفیر هلند در کابل، در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که او از یکی از مراکز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در کابل دیدن کرده است.

رای‌گیری تا دو ساعت دیگر تمدید شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار بود رای‌گیری در ساعت ۱۵ به وقت کابل پایان یابد، اما درنهایت برای دو ساعت دیگر نیز تمدید شد. بنا بر اعلام رسانه‌های افغانستان، وجود اشکالاتی در دستگاه‌های شناخت بایومتریک و فهرست رأی‌دهندگان باعث کندی روند رای دهی شده بود و به همین دلیل ساعات برگزاری این انتخابات تا ۵ بعد از ظهر به وقت محلی تمدید گردید.

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد رای گیری تا ساعت پنج عصر یعنی برای دو ساعت دیگر تمدید شده است. پیش‌تر ساعت ۳ پایان مهلت رای‌گیری اعلام شده بود.

شب گذشته و پیش از آغاز انتخابات، از پاکستان با حملات راکتی به خاک افغانستان حمله شد.

گل خان توحیدی، فرماندار شهرستان شلتن در ولایت کنر درباره حملات راکتی پاکستان گفته است: «نظامیان این کشور از چهارشنبه شب تا صبح روز پنج‌شنبه ۳۱۰ راکت به شلتن شلیک کردند که در اثر برخورد یکی از این راکت‌ها به یک مسجد، سه کودک جان خود را از دست دادند.

سفارت آلمان در افغانستان حملات طالبان به رای‌دهندگان افغان را محکوم کرد. این سفارتخانه در حساب رسمی خود در توییتر قویا حملات طالبان به رای‌دهندگان را محکوم کرد و افزود: «ممانعت از روند دموکراتیک و آسیب رساندن به غیرنظامیان به هیچ وجه رفتار قابل قبولی نیست برای کسانی که ادعای نمایندگی مردم افغانستان را هم دارند.»

برخی از شهروندان افغان که در انتخابات‌ گذشته به دلیل مشارکت در انتخابات از سوی طالبان تنبیه شده‌ بودند، باز هم در انتخابات شرکت کردند.

یک مرد افغان که در انتخابات سال ۲۰۱۴ انگشتش توسط طالبان قطع شد، دوباره برای رای دادن به صندوق مراجعه کرده و انگشت قطع شده خود را کنار دیگر انگشت جوهری قرار داده و لبخند می‌زند.

یافته‌های‌ اولیه کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در یازده ولایت این کشور حملاتی صورت گرفته است. آوا گزارش داده که ولایت‌های قندوز، ننگرهار، بدخشان، قندهار، بامیان، هلمند، پکتیا، کنر، کابل، لغمان، فاریاب به صورت ویژه هدف حملات انفجاری و راکتی قرار گرفته‌اند.

هنوز از تلفات احتمالی این حملات آماری منتشر نشده است.

آگهی

یک مقام ارشد وزارت کشور افغانستان می‌گوید دولت این کشور تا اندازه زیادی توانسته برنامه‌ها برای حملات تروریستی طالبان را خنثی کند. عبدالمقیم عبدالرحیم زی مدیر کل عملیات و برنامه وریزی وزارت کشور می‌گوید: «تا کنون دست‌کم ۲۱ غیر نظامی کشته شده و دو نیروی دولتی افغان هم زخمی شده‌اند که این در مقایسه با موارد پیشین اقداماتی که طالبان انجام می‌داد ناچیز است.

بیشتر بخوانید: انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد

سخنگوی طالبان در حساب رسمی خود در توییتر از کشته شدن ۱۲ سرباز و زخمی شدن ۵ نفر دیگر در حملات این گروه در ولایت غزنی خبر داد. ذبیح‌الله مجاهد در‌گوید در این حملات طالبان ۳ تانک دولتی هم تخریب شده اما نیروهای طالبان آسیبی ندیده‌اند.

مقامات کمیسیون مستقل افغانستان می‌گویند که هیچ تماسی با ۹۰۱ مرکز از ۴۹۴۲ مرکز اخذ رای در سراسر کشور ندارند.

حوا عالم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در کابل اعلام کرد: «ما برای ۴۹۴۲ مرکز تجهیزات لازم برای انتخابات را فرستادیم اما گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که تنها ۴۰۴۱ مرکز باز شده اند و مشغول جمع آوری آرا هستند.»

آگهی

مشخص نیست که در ۹۰۱ مرکز دیگر، رای گیری انجام شده یا فشار طالبان موجب تعطیل شدن این دفاتر شده است.

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی اشرف غنی در هنگام ریختن رای خود در صندوق خطاب به طالبان گفت: «تهدید مردم بی‌گناه قدرت شما را نشان نمی‌دهد و تلفات مردم بی‌گناه خیری را نصیب شما نمی‌سازد.» عبدالله از تمام مقام‌های دولتی افغانستان نیز خواست که در روند انتخابات مداخله نکنند و برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری تلاش کنند.

محمد اشرف غنی، رئيس جمهوری افغانستان و یکی از اصلی‌ترین نامزدهای انتخابات این دوره، در هنگام ریختن برگه رای خود به صندوق از جامعه بین‌المللی، نهادهای مدنی و رسانه‌ها خواست بر روند انتخابات نظارت کنند. او همچنین تقلب در انتخابات را جرم دانست و اظهار داشت: «هیج نوع تخلف از قانون انتخابات و قانون اساسی قابل قبول نیست.

گلبدین حکمتیار، از دیگر نامزدهای مطرح این دور از انتخابات و نخست‌وزیر پیشین این کشور نیز در یکی از مراکز رای گیری در شهر کابل حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

وزیر کشور افغانستان از استقرار ۷۲ هزار نیرو برای محافظت از ۵ هزار مرکز رای گیری در سراسر این کشور خبر داد. این مراکز از بامداد شنبه ساعت ۷ به وقت محلی (۲:۳۰ به وقت گرینوویچ) تا ساعت ۱۵ برای جمع‌آوری آراء فعال هستند. همچنین از چهارشنبه شب ورود همه کامیون‌ها و خودروهای ون به کابل، پایتخت افغانستان به دلیل ترس از بمب‌گذاری ممنوع شده است.

آگهی

کارزار انتخاباتی افغانستان از اواخر ماه ژوئیه آغاز شد و از آن زمان تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر به دلیل حملات طالبان به ستادهای انتخاباتی کشته شده‌اند.

انفجار قندهار که بامداد شنبه در نزدیکی یک مرکز رای گیری روی داد، مهمترین حادثه‌ای است که از زمان آغاز به کار دفاتر اخذ رای در این روز به ثبت رسیده است. بنا بر اعلام دکتر نعمت الله از مسئولان بیمارستان میرویس شهر قندهار، تمام پانزده زخمی‌ مرد بودند و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

بیشتر بخوانید:سایه سنگین حملات طالبان بر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد