استقبال سرد از انتخابات ریاست جمهوری؛ سایه بحران مشروعیت بر دولت آیندۀ افغانستان

استقبال سرد از انتخابات ریاست جمهوری؛ سایه بحران مشروعیت بر دولت آیندۀ افغانستان
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس برآوردهای غیررسمی کمی بیش از ۲ میلیون تن از شهروندان افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز شنبه برگزار شد، شرکت کردند.

آگهی

بر اساس برآوردهای غیررسمی کمی بیش از ۲ میلیون شهروند افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که روز شنبه برگزار شد، شرکت کرده‌اند.

با وجود ۹.۶۷ میلیون واجد شرایط رای دادن در افغانستان، مشارکت حدود ۲۰ درصدی مردم این کشور در انتخاباتی که با وجود حملات جسته و گریخته گروه طالبان به برخی حوزه‌های رای‌گیری در امنیت و آرامش نسبی برگزار شد، این نگرانی را به وجود آورده که نتایج حاصل از آن به بحران مشروعیت دولت در این کشور دامن بزند.

از پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه نیز زمزمه‌های گسترده‌ای دربارۀ احتمال تقلبِ فراگیر در این انتخابات مطرح شده بود. رخدادی که به زعم ناظران سیاسی در کنار تهدیدهای طالبان مهمترین دلیل افت مشارکت مردم بوده است.

گروه طالبان برای عملی کردن وعدۀ خود مبنی بر جلوگیری از برگزاری این انتخابات، حملاتی را به برخی حوزه‌های رای گیری انجام دادند که در نتیجه آن حداقل ۵ نفر کشته و ۳۷ تن دیگر مجروح شدند. حملات طالبان در جریان برگزاری انتخابات پارلمان افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۶۰ کشته بر جای گذاشته بود.

البته حملات طالبان به کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که از ماه ژوئیه آغاز به کار کرده بودند، ۲۰ کشته بر جای گذاشته بود و در همین مدت بیش از ۱۰۰ فرد غیرنظامی نیز خارج از کارزارهای انتخابانی جان خود را از دست داده‌اند.

بعید به نظر می‌رسد که نتایج اولیه این انتخابات تا پیش از ۱۷ اکتبر مشخص شود ولی با اعلام نتایج نهایی انتخابات تا روز ۷ نوامبر، اگر مشخص شود که هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب بیش از نیمی از آراء نشده، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با حضور دو نامزد پیشتاز برگزار خواهد شد.

عکس از رویترز

مطابق ارزیابی‌های اولیه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی و عبدالله عبدالله، معاون اجرایی رئیس جمهوری از بخت بالاتری برای پیروزی در رقابت با دیگر نامزدهای انتخابات برخوردارند.

این چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ افغانستان به شمار می‌رود. اولین انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۴ میلادی برگزار شد که به پیروزی حامد کرزای منجر شد.

در پایان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ نیز دو نامزد پیشتاز و مدعی پیروزی یعنی احمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در نهایت ناچار به تقسیم قدرت اجرایی افغانستان شدند.

آقای غنی، نامزدی که بیش از سایرین در مظان اتهام تقلب در انتخابات قرار دارد، همچنان امیدوار است که برای یک دورۀ ۵ ساله دیگر هدایت دولت را بر عهده بگیرد و وعدۀ خود مبنی بر توافق صلح با طالبان آن هم در شرایطی که حمایت آمریکا از این توافق‌ را از دست داده، عملی کند.

با این حال، تحلیل‌گران مسائل سیاسی معتقدند که کاهش سطح مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری از ۵۸ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که افزون بر دغدغه‌های امنیتی، اکثریت مردم افغانستان از تاثیرگذاری عملکرد دولت بر بهبود سطح زندگی آنها ناامید شده‌اند. چنان‌که مطابق آخرین آمار رسمی ۵۵ درصد از مردم افغانستان همچنان با درآمد کمتر از دو دلار در روز و در آستانۀ فقر مطلق زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمزمه‌ مذاکره و اعلام زودهنگام پیروزی در انتخابات افغانستان؛ پشت پرده سیاست چه می‌گذرد؟

حمله طالبان به مقر پلیس در ولایت بلخ حداقل ۱۱ کشته برجای گذاشت

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد