انتخابات زودهنگام اتریش؛ پیش‌بینی پیروزی راستگرایان به رهبری کورتس

انتخابات زودهنگام اتریش؛ پیش‌بینی پیروزی راستگرایان به رهبری کورتس
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با اینکه سباستین کورتس صدراعظم پیشین اتریش در این انتخابات برنده خواهد شد با این حال او برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف دارد و هنوز مشخص نیست که با چه حزبی ائتلاف خواهد کرد.

آگهی

اتریشی‌ها روز یکشنبه پای صندوقهای رای می روند تا در انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور شرکت کنند که بر اساس نظرسنجی‌ها برنده آن حزب محافظه‌کار مردم به رهبری سباستین کورتس خواهد بود.

چنانچه سباستین کورتس صدراعظم پیشین اتریش در این انتخابات برنده شود، برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف دارد و هنوز مشخص نیست که با چه حزبی ائتلاف خواهد کرد.

تصمیم برای برگزاری انتخابات زودرس پس از آن گرفته شد که انتشار ویدیویی باعث جنجال و رسوایی در ائتلاف حاکم گردید و هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش از حزب راست‌افراطی آزادی که در ائتلاف با کورتس دولت تشکیل داده بود، مجبور به استعفا شد.

در این ویدئو که در ماه مه منتشر شده است رهبر حزب راست افراطی آزادی در حال معامله با فردی دیده می شود که خود را از بستگان یک الیگارک روس معرفی می‌کند. هاینتس کریستیان اشتراخه در این ویدئو در حال مذاکره بر سر اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مشاهده می‌شود.

سباستین کورتس ۳۳ ساله نه‌ تنها توانست تا حد زیادی سالم از این رسوایی بیرون آید، بلکه موفق شد بخشی از حمایت رای دهندگان حزب راستگرای آزادی را نیز بدست آورد. در سمت چپ‌ها نیز بخشی از حامیان سوسیال‌ دموکرات‌ به سمت سبزها رفته‌اند و از موج رو به افزایش حمایت از احزاب سبز در اروپا تبعیت می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب محافظه‌کار مردم به رهبری کورتس پیشرو است و یک سوم آرا را کسب می‌کند و پس از این حزب، به ترتیب سوسیال دموکرات، حزب راستگرای افراطی آزادی و سبزها جای دارند.

کورتس گفته است که در صورت پیروزی، با همه احزاب برای تشکیل ائتلاف صحبت خواهد کرد. در گزینه‌های احتمالی برای ائتلاف، کورتس احتمالا با حزب راستگرای افراطی آزادی یا با سبزها و یا لیبرال‌های حزب NEOS به گفتگو خواهد نشست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدراعظم جدید اتریش سوگند یاد کرد

پس‌لرزه رسوایی «راست‌افراطی» در اتریش؛ موعد برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام شد

صدراعظم سابق اتریش به اتهام «بیان اظهارات نادرست» در پرونده فساد به دادگاه احضار شد