رستوران محبوب شیراک؛ «هم غذای خوب می‌خوریم، هم کار سیاست پیش می‌رود»

 Chez Yvonne
Chez Yvonne Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژاک شیراک که به خوش اشتهایی مشهور بود، در اوج بحران گوشت‌های آلوده به جنون گاوی در سال ۱۹۹۶، با دفاع از خوردن «کله گوساله» ( غذایی شبیه به کله پاچه)، هموطنانش را به ادامه مصرف گوشت قرمزدعوت کرد.

آگهی

ژاک شیراک، رییس جمهوری پیشین فرانسه که پنج‌شنبه درگذشت از زمان آغاز فعالیت سیاسی‌اش ۱۱ بار به رستوران «ایوون سرا» (chez Yvonne) رفته و حتی با همراهی برخی سیاستمداران و سران کشورها در آن غذا خورده بود.

پس از درگذشت آقای شیراک، مدیر «ایوان‌سرا» در استراسبورگ دیوارهای رستوران را با یادگاری‌ها و عکس‌های رییس جمهوری پیشین تزئین کرده است.

ژاک شیراک در سال ۱۹۹۵ و تنها یک روز پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری و برای تاکید بر نزدیکی میان آلمان و فرانسه به استراسبورگ رفت و صدر اعظم وقت آلمان را به رستوران محبوبش در یکی از کوچه‌های مرکز استراسبورگ دعوت کرد.

ژولین دو ولمیژر، مدیر رستوران به یاد دارد که در سال ۲۰۰۴، ژاک شیراک با همراهی گرهارد شرودر، صدر اعظم وقت آلمان در این رستوران دیدار کردند و غذا خوردند. به گفته این مدیر رستوران، رییس جمهوری پیشین فرانسه از غذای خوب لذت می‌برد و دیدار در رستوران برای این بود که: «غذای خوب خورده شود و همزمان کار سیاست را نیز پیش ببرد.»

ژاک شیراک، از مدافعان سرسخت اروپا بارها به استراسبورگ سفر کرده و به این رستوران رفته بود. در سال ۱۹۷۹، به عنوان سرلیست حزب «تجمع برای جمهوری» در اولین انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که نمایندگان انتخابی لیستش در صورتی‌که استراسبورگ به عنوان مقر پارلمان شناخته نشود، کرسی خود را اشغال نخواهند کرد.

آندره بورد، از گولیست‌های اهل آلزاس و کهنه‌سربازان مقاومت فرانسه برای اولین بار در ابتدای دهه شصت، رستوران «ایوون سرا» را به ژاک شیراک معرفی کرد.

به گفته ژولین دو ولمیژر، مدیر رستوران آخرین بار که آقای شیراک در این رستوران غذا خورد، حلزون و شوکروت (کلم‌ پخته شده با شراب سفید و گوشت و سوسیس خوک) سفارش داد که با همراهی آب‌جوی مورد علاقه‌اش صرف شد.

ژاک شیراک که به خوش اشتهایی مشهور بود، در اوج بحران گوشت‌های آلوده به جنون گاوی در سال ۱۹۹۶، با دفاع از خوردن «کله گوساله» ( غذایی شبیه به کله پاچه)، هموطنانش را به ادامه مصرف گوشت قرمزدعوت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بعد از نیم قرن یک ستاره از رستوران اسطوره‌ای پل بکوز‌ کم شد

شیراک؛ از مخالفت با جنگ عراق تا قبول مسئولیت فرانسه در قبال جنایات نازی‌ها

ژاک شیراک، رئیس جمهوری پیشین فرانسه درگذشت