نگرانی‌ها از بروز خشونت دوباره در ایرلند شمالی در صورت برکسیت بدون توافق

نگرانی‌ها از بروز خشونت دوباره در ایرلند شمالی در صورت برکسیت بدون توافق
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که کمتر از چهار هفته تا پایان مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، تردیدها درباره سرنوشت ایرلند شمالی در صورت به سرانجام نرسیدن یک توافق در حال افزایش است.

آگهی

در حالی که کمتر از چهار هفته تا پایان مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، تردیدها درباره سرنوشت منطقه مرزی ایرلند در صورت به سرانجام نرسیدن یک توافق در حال افزایش است.

در واقع بیم آن وجود دارد که با عدم حصول یک توافق و برپایی دوباره مرز فیزیکی و ایست‌های بازرسی در مرز بریتانیا و ایرلند جنوبی، بار دیگر عملیات ایذایی جمهوری خواهان ایرلند شمالی از سر گرفته شود. در جریان درگیری‌ها میان پروتستان‌های طرفدار بریتانیا و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند در طول قریب سی سال، از ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴، بیش از ۳۵۰۰ تن کشته شدند که نیمی از آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.

تنش در این ناحیه در سال ۱۹۹۸ و به موجب پیمان بلفاست یا «پیمان جمعه نیک» تمام شده بود. طبق این توافقنامه‌ بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی که با میانجی گری بریتانیا امضا شد، نباید خط مرزی فیزیکی میان دو بخش ایرلند جنوبی و ایرلند شمالی کشیده شود.

از آنجا که در وضعیت کنونی بریتانیا مایل به به لغو پیمان جمعه نیک و آغاز احتمالی تنش‌ها در منطقه نیست، طرحی موقتی موسوم به «پشتوانه مرزی ایرلند» در دست اجرا قرار گرفته که نوعی پایش مرزی را تدارک میبیند. در این طرح بدون نیاز به حصارکشی فیزیکی، کالاها و خدمات بتوانند به آسانی از بریتانیا وارد ایرلند شمالی و بالعکس شوند. با این حال این وضع دائمی نیست و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفته است هرگونه توافقی با اتحادیه اروپا باید متضمن الغای آن باشد.

رویترز
تظاهرات مخالفان احداث مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلندرویترز

پاره‌ای بر این باورند که در صورت خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا و استقرار مجدد حصار مرزی، جمهوری‌خواهان ایرلند از هر فرصتی برای تحرک عملی و توجیه خشونت استفاده خواهند کرد تا افکار عمومی را با خود همراه کنند. امری که می تواند شامل حمله به ایستهای بازرسی احتمالی در مناطق مرزی باشد.

با این حال ناظران در جامعه پروتستان ایرلند معتقدند اگر خشونتی دربگیرد، احتمالا پراکنده و نامنظم خواهد بود.

در این میان برای مردم محلی که سال‌های درگیری را به یاد می‌آورند، بازگشت خشونت‌ها کابوس به شمار می‌رود.

بسیاری امید دارند که ولو در صورت ناکام ماندن عزم دولت بریتانیا برای حفظ ساختار مرزی فعلی، طرفین درگیر بتوانند به توافقی برای جلوگیری از آغاز دور جدید خشونتها دست یابند.

مهلت اتحادیه اروپا به بریتانیا برای برکسیت در روز ۳۱ اکتبر امسال به پایان می‌رسد.

این در حالی است که نمایندگان مجلس بریتانیا طرحی را به تصویب رسانده‌اند که به موجب آن دولت موظف است در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا تا روز ۱۹ اکتبر درخواست تمدید مهلت برکسیت را برای یک بار دیگر ارائه کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه خشونت‌ها در ایرلند شمالی؛ بوریس جانسون خواهان حل اختلافات از راه گفتگو شد

«شین فین» برای تشکیل دولت جدید ایرلند با «فینا فویل» مذاکره می‌کند

سرنوشت هفته مُد لندن؛ برکسیت چگونه صنعت مُد بریتانیا را تهدید می‌کند؟