هفتادمین سالگرد تشکیل شورای اروپا؛ وظیفه این شورا چیست؟

هفتادمین سالگرد تشکیل شورای اروپا؛ وظیفه این شورا چیست؟
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای اروپا سازمانی است که بیشتر اوقات به علت تشابه اسمی، با دیگر نهادهای اروپایی اشتباه گرفته می‌شود.

آگهی

شورای اروپا سازمانی است که بیشتر اوقات به علت تشابه اسمی، با دیگر نهادهای اروپایی اشتباه گرفته می‌شود. به مناسبت هفتاد سالگی این نهاد اروپایی، یورونیوز قصد دارد تا در این مطلب به پیشینه این شورا و نقش آن در اروپا بپردازد.

مراسمی برای بزرگداشت هفتاد سالگی شورای اروپا روز گذشته (سه‌شنبه یکم اکتبر) در مقر این سازمان در استراسبورگ برگزار شد و مهمان افتخاری این مراسم، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه بود که در سخنرانی خود شورای اروپا را «بنیادی مشترک به نام اخوت بزرگ اروپا» توصیف کرد.

شورای اروپا چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

شورای اروپا یک سازمان بین دولتی است که نقش آن حفظ و حمایت از حقوق بشر و حاکمیت قانون در قاره اروپا است. این نهاد از اختیارات قانون گذاری برخوردار نیست و صرفا توافق‌نامه‌ها و معاهده‌های کشورهای اروپایی را اجرایی می‌کند و ارتقا می‌بخشد. معروف ترین بازوی اجرای این نهاد دادگاه حقوق بشر اروپا (متشکل از یک قاضی از هر کشور عضو) است که از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر حمایت می‌کند. کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در سال ۱۹۵۰ میلادی در رم امضاء شد و یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای شورا محسوب می‌شود.

از دیگر کنوانسیون‌های برجسته شورا می‌توان به کنوانسیون حفظ حیات وحش اروپا و زیستگاه‌های طبیعی (اولین پیمان بین‌المللی برای حمایت از حیات وحش و محیط زیست)، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در مورد لغو مجازات اعدام و چهارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها اشاره کرد.

منشور اجتماعی اروپا که در سال ۱۹۶۱ به تصویب رسید، توافقی است که بیشتر وسعت اجرایی را در سطح جهانی دارد.

بر اساس این منشور، حقوق شهروندان کشورهای عضو برای حق کار، بهره‌مندی از تامین اجتماعی و خدمات پزشکی باید تضمین شود. در سال ۱۹۸۸ منشور اصلاح شد تا شامل امنیت محل‌ کار، فرصت‌های برابر و حمایت اجتماعی از سالمندان شود. مجدداً در سال ۱۹۹۶ تغییراتی برای در برگرفتن مواردی چون محافظت در برابر فقر و محرومیت اجتماعی، احقاق حق مسکن، حمایت مالی در صورت تعدیل نیرو همین‌طور حمایت از آزار و اذیت در محل کار، داده شد.

کار این شورا موضوعات گوناگون دیگری از جمله دوپینگ، قاچاق انسان، سوءاستفاده جنسی از کودکان، جرم در فضای مجازی، حریم خصوصی داده‌ها، خشونت علیه زنان، حمایت از اقلیت‌های نژادی، آزادی و حمایت از مطبوعات، حقوق زبانی، آزادی انتخابات و مقررات دارویی را نیز در بر می‌گیرد.

نقش شورای اروپا در اتحادیه اروپا

شورای اروپا را نباید با شورای اروپایی یا شورای اتحادیه اروپا اشتباه گرفت. شورای اروپا نهادی از اتحادیه اروپا نیست. البته با توجه به اینکه اتحادیه اروپا پرچم شورای اروپا که در سال ۱۹۵۵طراحی شده بود را در سال ۱۹۸۵ به عنوان پرچم رسمی اتحادیه اروپا برگزید، این اشتباه طبیعی است. علاوه بر این اتحادیه اروپا، سرود رسمی شورای اروپا (سرود شادی؛ قطعه پایانی سمفونی شماره نهم بتهوون) را نیز به عنوان سرود رسمی خود برگزید.

هیچ کشوری بدون عضویت در شورای اروپا به یک کشور عضو اتحادیه اروپا تبدیل نشده است. کشورهای غیرعضو شامل کوزوو، قزاقستان، بلاروس و شهر واتیکان است. کشورهای دارای جایگاه ناظر در این شورا شامل ژاپن، کانادا، مکزیک و ایالات متحده می‌شود.

شورای اروپا در سال ۱۹۴۹ میلادی تاسیس شد و ۸۳۰ میلیون نفر در ۴۷ کشور را نمایندگی می‌کند. تاسیس شورا ماحصل پیمان لندن است که در ۵ می ۱۹۴۹ توسط کشورهای بنیان‌گذار یعنی بلژیک، دانمارک، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، سوئد و بریتانیا امضاء شد.

روز امضای پیمان لندن به عنوان «روز اروپا» هرساله جشن گرفته می‌شود.

ساختار سازمانی

نهاد قانونی این شورا شامل کمیته وزیران (وزیران خارجه کشورهای عضو) و شورای پارلمانی که شامل نمایندگان پارلمان هر کشور عضو از هر طیف سیاسی است.

کنگرۀ شورای اروپا از نمایندگان سیاسی مقامات محلی و منطقه‌ای همۀ کشورهای عضو تشکیل شده است. زبان‌های رسمی این سازمان انگلیسی و فرانسوی است اما آلمانی، ایتالیایی و روسی نیز به عنوان زبان‌های کاری شناخته می‌شوند.

دبیرکل این شورا توسط شورای پارلمانی برای پنج سال انتخاب می‌شود.

ماریا پژژینوویچ بوریچ، وزیر خارجه پیشین کرواسی در حال حاضر دبیرکل شورای اروپا است که در ژوئن سال ۲۰۱۹ توسط شورای پارلمانی به این مقام منصوب شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنشها در مدیترانه شرقی محور اصلی نشست رهبران اروپایی در بروکسل

استعفای یک مقام عالیرتبه اتحادیه اروپا در انتقاد به ناکارآمدی این نهاد در مبارزه علیه کرونا

شورای اروپا: فرانسه کاربرد گلوله‌های پلاستیکی ۴۰ میلیمتری را متوقف کند