دونالد ترامپ: این استیضاح نیست بلکه یک کودتاست

 دونالد ترامپ: این استیضاح نیست بلکه یک کودتاست
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نگرانی دونالد ترامپ از آغاز فرایند استیضاحش تا آنجا پیش رفته است که وی روز دوشنبه خواستار دستگیری آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به اتهام «خیانت» شد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که در معرض خطر استیضاح دموکرات‌‌ها قرار گرفته با انتشار توئیتی تحقیقات مجلس نمایندگان را نه یک استیضاح که یک کودتا ارزیابی کرده است.

ترامپ در حساب توئیتری خود نوشته است: «بر اساس آنچه روز به روز متوجه می شوم، به این نتیجه می رسم که آنچه در حال اتفاق افتادن است استیضاح نیست بلکه یک کودتاست که قصدش کنار زدن قدرت مردم، رای‌شان، آزادی‌هایشان، دومین دور انتخابشان، مذهب، ارتش، دیوار مرزی و حقوق طبیعی و خدادادیشان بعنوان شهروند ایالات متحده آمریکاست.»

دموکرات‌های کنگره آمریکا از یک هفته پیش و پس از تایید درخواست کمک رئیس جمهوری آمریکا از همتای اوکراینی خود برای تحقیق درباره پسر جو بایدن معاون سابق رئیس جمهوری و نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، تحقیقاتی را با هدف استیضاح دونالد ترامپ آغاز کرده اند.

گمان می رود که دونالد ترامپ تلاش کرده است با کمک یک رهبر خارجی بر انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا تاثیر بگذارد.

نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته رسما آغازتحقیقات با هدف استیضاح ترامپ را اعلام کرد.

نگرانی دونالد ترامپ از آغاز فرایند استیضاحش تا آنجا پیش رفته است که وی روز دوشنبه خواستار دستگیری آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به اتهام «خیانت» شد. ترامپ گفته است که آدام شیف درباره بخش‌هایی از مکالمه او با رئیس جمهوری اوکراین اغراق کرده و سخنان نادرست بیان کرده است.

امتناع پمپئو از ادای شهادت در کنگره

از سوی دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به روند احضار مدیران وزارت خارجه برای شهادت در کنگره به شدت انتقاد کرده و گفته است در برابر «قلدری» کنگره می ایستد.

کنگره ایالات متحده آمریکا در روزهای گذشته پنج مدیر فعلی و سابق این وزارتخانه را احضار کرده است با این حال وزیر خارجه آمریکا این احضار‌ها را «تلاش برای ارعاب، ترساندن و بدرفتاری با متخصصان برجسته وزارت خارجه» معرفی کرده است.

پمپئو در حالی چنین نامه شدیدالحنی را به کنگره می نویسد که سه کمیته اصلی مجلس نمایندگان آمریکا از وی خواسته‌اند تا تمامی اسناد و مدارک مرتبط با تماس ترامپ و دولت اوکراین را در اختیار آنها بگذارد. شخص وزیر خارجه تاکنون درخواست برای شهادت در پرونده موسوم به اوکراین گیت را بی پاسخ گذاشته است. سران سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا با هشدار به وی در این خصوص تصریح کرده اند که این اقدام مایک پمپئو ممکن است مصداق ممانعت از اجرای عدالت تلقی شود.

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در دست دموکراتهاست با این حال برای اینکه استیضاح دونالد ترامپ به واقعیت نزدیک شود باید مجلس سنا نیز به این طرح رای دهد، مجلسی که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است و بعید به نظر می رسد که چنین اتفاقی در سنا رخ دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو: روی خط تلفن مکالمه ترامپ با زلنسکی بودم

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟