عربستان: گفته‌های ایران دربارۀ پیام‌ سعودی‌ها برای حسن روحانی «دقیق» نیست

عربستان: گفته‌های ایران دربارۀ پیام‌ سعودی‌ها برای حسن روحانی «دقیق» نیست
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عادل الجبیر: آنچه سخن‌گوی ایران درباره ارسال پیام از سوی پادشاهی به رژیم ایران می‌گوید دقیق نیست. آنچه اتفاق افتاد این بود که به کشورهای خواهر که به دنبال برقرار کردن آرامش بودند گفتیم پادشاهی در منطقه به دنبال امنیت و ثبات است.

آگهی

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز چهارشنبه ۲ اکتبر (دهم مهرماه) اعلام کرد که اظهارات ایران مبنی بر ارسال پیام به رئیس جمهوری این کشور از طریق سایر کشورها «دقیق» نیست.

آقای جبیر در حساب توئیتری خود نوشت: «آنچه سخن‌گوی ایران درباره ارسال پیام از سوی پادشاهی به رژیم ایران می‌گوید دقیق نیست. آنچه اتفاق افتاد این بود که به کشورهای خواهر که به دنبال آرام کردن اوضاع بودند گفتیم پادشاهی در منطقه به دنبال امنیت و ثبات است.»

وزیر مشاور امور خارجه عربستان در ادامه نوشت: «همچنین به آن‌ها گفتیم که آرام کردن اوضاع باید از جانب طرفی بیاید که در حال ایجاد تنش است و هرج و مرج را با رفتار متخاصمانه در منطقه می‌گستراند. ما مواضع خود را درباره رژیم ایران در همه مکان‌ها، روشن اعلام می‌کنیم از جمله اخیرا در مجمع عمومی سازمان ملل.»

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان چندی پیش در حاشیه نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که در دیداری رسمی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از او خواسته شده تا درباره رویدادهای اخیر در خلیج فارس و تنش‌زدایی میان تهران و ریاض، با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران صحبت کند.

پس از این اخبار، مقامات بلند پایه ایران ارسال پیام از سوی محمد بن سلمان به حسن روحانی را تایید کرده بودند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز ارسال پیام از سوی سران برخی از کشورها برای حل اختلافات میان تهران و ریاض را تایید و از تغییر لحن مسئولان عربستانی استقبال کرده بود.

آقای روحانی در حاشیه نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره چشم‌انداز مذاکرات احتمالی با عربستان سعودی گفته بود: «عمده مشکل ایران با عربستان موضوع جنگ یمن است. اگر آتش‌بس حاکم شود، مشکلات دو کشور سریع‌تر رفع خواهد شد.»

عربستان سعودی، ایالات متحده و برخی دولت‌های اروپایی ایران را مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو می‌دانند ولی تهران تاکنون هرگونه حمله به خاک عربستان را تکذیب کرده است.

چند روز پیش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود که ترجیح می‌دهد در برابر ایران از راه‌حل‌های سیاسی به جای گزینه نظامی استفاده کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: با میانجی یا بی میانجی آماده‌ایم با عربستان مذاکره کنیم

ظریف: عربستان باید بپذیرد که امنیت خریدنی نیست

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد