مذاکرات صلح افغانستان؛ اسلام‌آباد میزبان مذاکره‌کنندگان طالبان وآمریکا

مذاکرات صلح افغانستان؛ اسلام‌آباد میزبان مذاکره‌کنندگان طالبان وآمریکا
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام طالبان گفته است که آنها اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان را پیگیری می کنند که گفته است تلاش دارد ترامپ را متقاعد کند تا مذاکرات صلح با طالبان را از سر بگیرد.

آگهی

مذاکره‌کنندگان گروه طالبان و همچنین زلمای خلیل‌زاد مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی روز چهارشنبه در اسلام ‌آباد خواهند بود تا با مقامات پاکستان دیدار و مذاکره کنند اما هنوز روشن نیست که ملاقاتی میان مذاکره کنندگان طالبان و آمریکا صورت گیرد.

سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در دوحه در حساب توئیتری خود اعلام کرده است که هیات طالبان به ریاست ملاعبدالغنی برادر، روز چهارشنبه به پاکستان می روند تا درباره «موضوعات مهم» با مقامات اسلام‌آباد گفتگو کنند.

سفر هیات مذاکره کنندگان طالبان به پاکستان آخرین مرحله سفر منطقه‌ای نمایندگان این گروه‌ به کشورهای منطقه از جمله روسیه، چین و ایران به شمار می رود که پس از شکست گفتگو‌های طولانی میان آمریکا و طالبان در دوحه قطر در ماه گذشته، انجام می شود.

سخنگوی سفارت آمریکا در اسلام‌آباد به خبرگزاری رویترز گفته است که این مذاکرات به دنبال گفتگوهای بین آمریکا و پاکستان در جریان اجلاس عمومی سازمان ملل متحد که هفته گذشته در نیویورک صورت گرفت، انجام می‌شود. این منبع هیچ اطلاعاتی درباره اینکه که آیا خلیل‌زاد روز چهارشنبه در اسلام‌آباد حضور دارد و آیا برنامه‌ای برای دیدار با هیات طالبان خواهد داشت، به رویترز نداده است.

ایالات متحده آمریکا مدتهاست که همکاری پاکستان را بعنوان عاملی بسیار مهم برای پایان دادن به جنگ در افغانستان ارزیابی می کند.

یک مقام طالبان گفته است که آنها اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان را پیگیری می‌کنند که گفته است تلاش دارد ترامپ را متقاعد کند تا مذاکرات صلح با طالبان را از سر بگیرد.

با این حال صدیق صدیقی سخنگوی اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در اظهار نظری در حساب توئیتری اش گفته است که دولت افغانستان باید در هر نوع مذاکرات صلحی حضور داشته باشد.

این سخنگوی اشرف غنی افزوده است: «در پروسه‌ صلحی که دولت افغانستان مالکیت و رهبری آنرا نداشته باشد، هیچ نوع پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود.»

از زمان تاسیس طالبان در میانه جنگ داخلی افغانستان در دهه ۱۹۹۰، پاکستان از این گروه حمایت کرده است و ایالات متحده و دولت افغانستان که مورد حمایت واشنگتن است، سالهاست به پاکستان مشکوک‌اند که از شبه‌نظامیان طالبان حمایت و از این گروه بعنوان ابزاری برای جلوگیری از گسترش نفوذ هند در افغانستان استفاده می کند.

این اتهامات در حالی مطرح می شود که اسلام آباد همواره حمایت از طالبان را رد کرده است.

میانجیگری احتمالی پاکستان برای از سر گرفتن مذاکرات میان طالبان و آمریکا در حالی قوت می گیرد که میزان مشارکت مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که ۶ مهرماه انجام شد بسیار پایین گزارش شده است.

طالبان این کاهش مشارکت را موفقیتی برای خود به حساب می آورد. گفته می شودعدم امکان اخذ رای در مناطق تحت کنترل طالبان در افغانستان و همچنین ترس مردم از این گروه از علل کاهش مشارکت مردم در انتخابات بوده است.

از بیش از ۹ میلیون واجد شرایط رای دادن در افغانستان تنها کمی بیشتری از ۲ میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مشارکت کرده‌اند. قرار است نتایج مقدماتی این انتخابات ۲۷ مهرماه منتشر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفارت پاکستان در کابل خدمات کنسولی خود را تعطیل کرد

آمریکا از پیشنهاد چین برای میزبانی گفتگوهای بین ‌الافغانی استقبال کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد