رای دیوان دادگستری اروپا علیه فیسبوک در پرونده حذف «محتوای غیرقانونی»

رای دیوان دادگستری اروپا علیه فیسبوک در پرونده حذف «محتوای غیرقانونی»
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان دادگستری اروپا روز پنجشنبه ۳ اکتبر طی حکمی اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند به فیسبوک دستور دهند تا مطالب، عکس‌ها و یا فیلم‌های منتشره روی این شبکه اجتماعی را حذف کند یا نمایش آنان را در دیگر نقاط جهان محدود سازد.

آگهی

دیوان دادگستری اروپا روز پنجشنبه ۳ اکتبر طی حکمی اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند به فیسبوک دستور دهند تا مطالب، عکسها و یا فیلم‌های منتشره روی این شبکه اجتماعی را حذف کند یا نمایش آنان را در دیگر نقاط جهان محدود سازد.

بالاترین مرجع قضایی اروپا که مقر آن در لوگزامبورگ قرار دارد، این حکم را در پی شکایت یک سیاستمدار اتریشی در سال گذشته صادر کرده است.

اوا گالویشینگ‌پیسچک، رهبر سابق حزب سبزهای اتریش، پس از آنکه یک شهروند مقاله ای درباره وی به اشتراک گذاشت و او را «شپشوی خائن به مردم» و «عضو حزب فاشیست» خواند به دفتر اروپایی فیسبوک در دوبلین نامه نوشت و تقاضای حذف مطلب را کرد.

فیسبوک تقاضای این رهبر سابق حزب سبزها را با استناد به اصل آزادی بیان وارد ندانست. در نتیجه وی به دیوان دادگستری اروپا شکایت برد و از این نهاد خواست فیسبوک را ملزم به محو مطلب و کامنت‌های آن در اتریش کند و نمایش این محتوا را در دیگر مناطق جهان محدود سازد.

حکم جدید دادگاه اروپا میتواند به منزله شکستی برای شبکه‌های بزرگ اجتماعی همچون فیسبوک به حساب آید چرا که از این پس کشورهای اروپایی قادر خواهند بود ممنوعیت محتوا را در این پلتفورم‌های آنلاین و فراتر از مرزهای خود اعمال کنند.

ناظران محتمل می‌دانند که رای پرونده جاری بر تنظیم قوانین و مقررات در زمینه محتوای اینترنتی تاثیر بگذارد. امری چالش برانگیز به خصوص که قوانین، زبان و هنجارها کشور به کشور با یکدیگر متفاوت است و یک رفتار یا یک عبارت می‌تواند در کشوری ممنوع باشد درحالی که در کشور دیگر حساسیتی برنیانگیزد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان دادگستری اروپا: تمام تعرفه‌های بلیط باید در قیمت اولیه گنجانده شود

فیسبوک در واکنش به حملات نیوزیلند سرویس پخش زنده خود را محدود می‌کند

مرگ ناگهانی کمک خلبان چگونه مسافران پرواز را پولدار کرد؟