اسناد دولت بریتانیا: جانسون آماده است تا درخواست تمدید موعد برکسیت را ارائه کند

اسناد دولت بریتانیا: جانسون آماده است تا درخواست تمدید موعد برکسیت را ارائه کند
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس اسناد دولت بریتانیا، جانسون تمدید موعد برکسیت را درخواست خواهد کرد. با این وجود سخنگوی بوریس جانسون از اظهارنظر در مورد پروندۀ مطرح شده در دادگاه اسکاتلند خودداری کرد.

آگهی

اسناد دولت بریتانیا نشان می‌دهد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور آماده است تا در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا تا روز ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) درخواست تمدید مهلت برکسیت را به این اتحادیه ارائه کند.

بنا به قانونی که مخالفان برکسیتِ بدون توافق، ماه گذشته به تصویب رساندند نخست‌وزیر بریتانیا موظف است در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا درخواست تمدید موعد برکسیت را به این اتحادیه ارائه کند. با این حال تاکید بوریس جانسون بر اینکه بریتانیا، با توافق یا بدون توافق، در موعد مقرر (۳۱ اکتبر/۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد این شبهه را به وجود آورده است که آیا وی حاضر به ارسال نامۀ تمدید مهلت برکسیت به اتحادیه اروپا خواهد شد یا خیر.

اکنون دولت بریتانیا اسنادی به دادگاهی در اسکاتلند ارائه کرده  که نشان می‌دهد بوریس جانسون آماده است تا مصوبۀ مجلس عوام و مجلس اعیان را که به امضای ملکه الیزابت دوم نیز رسیده، اجرا کند.

نخست‌وزیر بریتانیا از مصوبه پارلمان به عنوان «طرح تسلیم» یاد کرده بود. از نظر بوریس جانسون نمایندگان مخالف برکسیت بدون توافق با تصویب این طرح در مقابل اتحادیه اروپا «تسلیم» شده‌اند.

وی تاکنون از اظهارنظر در مورد اینکه در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا تا روز ۱۹ اکتبر چه تصمیمی اتخاذ کرد، پرهیز کرده است.

مخالفان برکسیتِ بدون توافق بر این باورند که بوریس جانسون قصد دارد راهی برای فرار از اجرای مصوبه پارلمان پیدا کند یا اتحادیه اروپا را تحت فشار بگذارد تا با درخواست تمدید مهلت برکسیت موافقت نکند.

فعالان مخالف برکسیت روز جمعه با اقامه دعوی در دادگاه اسکاتلند از قضات دادگاه خواستند تا یا بوریس جانسون را مجبور به اجرای مصوبه پارلمان کنند و یا به جای او نامه درخواست تمدید مهلت برکسیت را به پارلمان بفرستند.

در متن شکایت فعالان مخالفِ برکسیت از دستگاه قضایی اسکاتلند خواسته شده است تا در صورت عدم تمکین بوریس جانسون به مصوبه پارلمان، مجازاتی از جمله «جریمه و زندان» برای او در نظر گرفته شود.

در سندی که دولت بریتانیا به دادگاه اسکاتلند ارائه کرده آمده است که بوریس جانسون پذیرفته است تا در صورت عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا از این اتحادیه درخواست کند تا موعد برکسیت تمدید شود. طبق سند ارائه شده دولت بریتانیا همچنین خود را موظف می‌داند تا با تمدید مهلت برکسیت موافقت کند.

سخنگوی بوریس جانسون روز جمعه از اظهارنظر در مورد پروندۀ مطرح شده در دادگاه اسکاتلند خودداری کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران برکسیت؛ واکنش محتاطانه اتحادیه اروپا به طرح پیشنهادی جانسون

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد