دادستان پاریس: مهاجم حمله مرگ‌بار به مرکز پلیس پاریس به یک جریان اسلام‌گرای افراطی گرویده بود

دادستان پاریس: مهاجم حمله مرگ‌بار به مرکز پلیس پاریس به یک جریان اسلام‌گرای افراطی گرویده بود
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مایک هارپون از مدتی پیش از برخی تماس‌ها با زنان اجتناب می‌کرد. او با کنار گذاشتن پوشش غربی، برای رفتن به مسجد، یک لباس سنتی می‌پوشید.»

آگهی

دادستان مبارزه با تروریسم پاریس اعلام کرد مهاجم حمله مرگ‌بار پنجشنبه به مرکز پلیس در پاریس به یک خوانش افراطی از اسلام گرویده بود. 

ژان فرانسوا ریکار (Jean-François Ricard) دادستان مبارزه با تروریسم پایتخت فرانسه روز شنبه در یک نشست خبری گفت: «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که میکاییل هارپون ۴۵ ساله از برخی کارهای انجام شده به نام این «مذهب» حمایت می‌کرده است. [به‌‌علاوه] به ادامه برخی تماس‌ها با زنان تمایل نداشته و حمله به دفتر شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ را توجیه می‌کرده و همچنین شکل پوشش وی از چند ماه پیش عوض شده بود.»

میکاییل هارپون، مهندس کامپیوتر که به‌عنوان عامل حمله مرگ‌بار روز پاریس شناسایی شده است، از سال ۲۰۰۳ در واحد مدیریت اطلاعات فرماندهی پلیس پاریس مشغول به کار بود. به گفته دادستان ویژه مبارزه با تروریسم پاریس، «وی ناگهان هرگونه پوشش غربی را کنار گذاشته تا با یک لباس سنتی به مسجد برود.» 

تحقیقات دستگاه قضایی فرانسه همچنین نشانگر آن است که فرد مهاجم با شماری از افراد نزدیک به جریان‌های اسلام‌گرای سلفی مرتبط بوده است. 

به گفته دادستان مبارزه با تروریسم پاریس، میکائیل هارپون از حدود ده سال پیش مسلمان شده بود. او سابقه کیفری نداشت اما یک بار به دلیل خشونت خانگی به دادسرا احضار شده بود. 

براساس تحقیقات پلیس و ضابطان قضایی فرانسه، فرد مهاجم و همسرش در دو ساعت پیش از ارتکاب جرم ۳۳ پیامک تلفنی رد و بدل کرده بودند. همسر وی هم‌اکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد و بازجویی از وی ادامه دارد.

در جریان حمله روز پنجشنبه میکاییل هارپون به همکارانش در ساختمان فرماندهی پلیس در پاریس چهار نفر کشته شدند. یک کارآموز پلیس توانست فرد مهاجم را در راهروی ساختمان به ضرب گلوله از پای درآورد.

منابع بیشتر • خبرگزاری فرانسه

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با چاقو به مقر پلیس در پاریس؛ مرد مهاجم ۴ مامور را کشت

حمله پناهجوی افغان با چاقو در حومه لیون؛ دست‌کم ۱ کشته و ۹ زخمی

«مرد افغان» در پاریس با چاقو چند نفر را زخمی کرد