بحران افزایش بهای سوخت در اکوادور؛ روستائیان جاده‌ها را بستند

روستاییان اکوادور جاده پان‌آمریکانا را بستند
روستاییان اکوادور جاده پان‌آمریکانا را بستند Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بهای برخی از محصولات نفتی در این کشور تا ۱۲۳ درصد افزایش یافته است.

آگهی

آشوب‌ها و درگیری‌هایی که به دنبال افزایش شدید بهای سوخت در اکوادور به وجود آمد این کشور را به مرز بحران رساند.

روز شنبه ۱۳ مهر، شمار زیادی از روستائیان و بومیان اکوادور به نشانه اعتراض به دو برابر شدن قیمت سوخت، چند جاده‌ مهم کشور را بستند. حدود ۲۰۰ تن از معترضان از جمله در منطقه اوتون واقع در شمال پایتخت، کیتو جاده پان‌آمریکانا را که یکی از مهم‌ترین جاده‌های کشور است، با تنه درخت و لاستیک کامیون مسدود کردند.

تظاهرات در اکوادور از روز چهارشنبه پیش که لنین مورنو، رئیس جمهوری رسما حذف یارانه سوخت را اعلام کرد، آغاز شده و تا روز شنبه هر روز ادامه داشته است. آقای مورنو در واکنش به اعتراض شدید مردم و درگیری‌ها در پایتخت، به مدت ۶۰ روز در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و به نیروهای مسلح ارتش دستور داد تا نظم را در کشور برقرار کنند.

دولت اکوادور بر اساس توافق‌نامه‌ای که با صندوق بین‌المللی پول امضا کرده، تصمیم گرفته است که در عوض دریافت کمک مالی این نهاد برای اعمال اصلاحات اقتصادی در کشور، یارانه دولتی سوخت را حذف کند. قرار است صندوق بین‌المللی پول در عوض این اقدام ۴ هزار و ۲۰۹ میلیارد دلار به دولت اکوادور وام بدهد.

رویترز
تظاهرات مخالفان دولت اکوادور در کیتورویترز

حذف یارانه سوخت ۱.۳ میلیارد دلاری به طور میانگین بهای بنزین و گازوئیل در اکوادور را تا صد در صد افزایش می‌دهد. بهای برخی از محصولات نفتی در این کشور تا ۱۲۳ درصد افزایش یافته است.

با این حال تظاهرات اعتراضی همچنان در کیتو و بندر گوایاکویل، پایتخت تجاری اکوادور همچنان ادامه دارد و مدارس از روز پنج‌شنبه در پایتخت تعطیل شده‌اند. رانندگان کامیون نیز در روزهای پنج‌شنبه و جمعه اعتصاب کردند، اما تاکنون هیچ یک از این حرکت‌های اجتماعی سبب عقب‌نشینی دولت نشده است.

بر اساس آمار رسمی دولت اکوادور، در جریان تظاهرات روزهای اخیر که دانشجویان و طرفداران اپوزیسیون نیز در آن شرکت داشتند، تاکنون ۳۷۹ نفر از معترضان و ۵۹ تن از نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در جریان شورش در زندان‌های اکوادور ده‌ها نفر کشته شدند

عقب‌نشینی رئیس جمهوری اکوادور در برابر بومیان؛ دستور‌العمل حذف یارانه سوخت لغو شد

نا آرامی سیاسی و درگیری خیابانی پس از انتخابات در اکوادور