جوزپ بورل: اروپا اگر مشکلات داخلی خود را حل نکند، نمی‌تواند بازیگری جهانی باشد

جوزپ بورل: اروپا اگر مشکلات داخلی خود را حل نکند، نمی‌تواند بازیگری جهانی باشد
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جانشین آتی فدریکا موگرینی می‌گوید اروپا باید سخت کار کند تا بتواند صدای خود را در مقابل رقابت فزاینده واشنگتن و پکن داشته باشد.

آگهی

وزیر امور خارجه اسپانیا و جانشین آتی فدریکا موگرینی می‌گوید باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرد.

جوزپ بورل روز دوشنبه ۷ اکتبر در پارلمان اروپا با اشاره به لزوم حفظ برجام گفت: «حفظ این توافق، دفاع از امنیت و منافع خود ما به شمار می‌رود ضمن اینکه سبب می‌شود از وقوع اتفاقی ناگوارتر اجتناب کنیم.»

آقای بورل همچنین تاکید کرد برای حفاظت از برجام، حفظ وحدت سیاسی اروپایی‌ها بسیار ضروری و مهم است.

بورل که در حال حاظر وزیر امور خارجه اسپانیا است، قرار است از ابتدای ماه نوامبر به جای فدریکا موگرینی سکان هدایت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به دست بگیرد.

بیشتر بخوانید:

آقای بورل همچنین چندین بار بر این موضوع تاکید کرد که اروپا باید در تحولات بین‌المللی صدای یگانه‌ای داشته باشد. او بر لزوم توسعه ظرفیت نظامی کاربردی از سوی اروپا برای استفاده در زمان مورد نیاز تاکید کرد.

او همچنین تاکید کرد که اتحادیه باید هزینه بیشتری برای دفاع از خود و همچنین استقرار نیروهای جنگی مختص این اتحادیه تخصیص دهد. آقای بورل در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به سیاست «اول آمریکای دونالد ترامپ» گفت: «من اطمینان دارم اگر با یکدیگر و در کنار یکدیگر عمل نکنیم، اروپا نمی‌تواند برنامه‌های خود را به پیش ببرد. در روزگاری که ترامپ از «اول آمریکا» سخن می‌گوید و چین هم در مواجهه با آمریکا است اروپا باید به سختی کار کند تا در تقابل فزاینده واشنگتن و پکن جایگاه خود را داشته باشد و صدای خود را برساند.»

آقای بورل که یکی از طرفداران متحد شدن بیشتر اتحادیه اروپا و بروز رفتار مستقل‌تر و قدرتمند‌تر از بروکسل است در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: «ما اگر در خانه مشکلات خود را برطرف نکنیم، نمی‌توانیم یک بازیگر جهانی باشیم.»

جوزپ بورل را به عنوان یکی از سیاستمداران حامی پررنگ اتحادیه اروپا می‌دانند. کسی که هرچند خود اهل ایالت کاتالونیای اسپانیا است، اما با جنبش‌های استقلال طلبانه کاتالونیا شدیدا مخالف است. او همچنینین بارها بر این موضوع تاکید کرده که ظرفیت‌های اروپا بیشتر از خواسته‌های این اتحادیه است و باید با تلاش و همگرایی بیشتر به دست‌آوردهای فزون‌تری در اتحادیه اروپا دست یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گاردین: هشدار اتحادیه اروپا به ایران دربارۀ احتمال خروج از برجام

آشنایی با جانشین احتمالی موگرینی؛ جوزپ بورل چه نگاهی به ایران دارد؟

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»