واکنش‌های بین المللی نسبت به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه

واکنش‌های بین المللی نسبت به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پانوس مومتیز، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سوریه روز دوشنبه گفت: «هرگونه عملیات نظامی که در شرایط کنونی صورت بگیرد باید با این تضمین انجام شود که افراد بیشتری از خانه و کاشانه خود آواره نخواهند شد.»

آگهی

سازمان ملل متحد روز دوشنبه در واکنش به خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی احتمالی ترکیه در این منطقه شد.

کاخ سفید در بیانیه ای که پس از مکالمه تلفنی روسای جمهوری ترکیه و آمریکا منتشر شده اعلام کرده است که نظامیان ایالات متحده «خلافت داعش» را شکست داده اند و دیگر در منطقه نزدیک به مرز ترکیه حضور ندارند.

پانوس مومتیز، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سوریه روز دوشنبه گفت: «هرگونه عملیات نظامی که در شرایط کنونی صورت بگیرد باید با این تضمین انجام شود که افراد بیشتری از خانه و کاشانه خود آواره نخواهند شد.»

وی افزود که سازمان ملل امیدوار به «بهترین» راه حل در شمال سوریه است اما خود را برای «بدترین» حالت ممکن نیز آماده می کند.

سازمان ملل متحد هم اکنون به ۷۰۰ هزار نفر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت شمال شرق سوریه امدادرسانی می کند.

مسکو: به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارید

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز روز دوشنبه در واکنش به احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تاکید کرد که تمامیت ارضی سوریه باید محترم شمرده شود. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که ترکیه در تمامی شرایط به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

وی در عین حال تاکید کرد که تمامی نیروهای خارجی حاضر در سوریه که «به طور غیرقانونی» در خاک این کشور مستقر شده اند باید خاک سوریه را ترک کنند.

هشدار اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه نسبت به آغاز عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه هشدار داد. مایا کوسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد هرگونه از سرگیری درگیری ها در شمال سوریه منجر به آوارگی بیشتر ساکنان خواهد شد و تلاش ها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که موضوع بحران در شمال سوریه در دستور کار جلسه آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

فرانسه: ترکیه از عملیات نظامی پرهیز کند

فرانسه روز دوشنبه از ترکیه خواست از هرگونه عملیات نظامی در شمال سوریه پرهیز کند. به گفته پاریس عملیات ترکیه در سوریه می تواند منجر به احیای گروه داعش شود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین خواستار ادامه حضور افراط گرایان بازداشت شده در اردوگاه های تحت کنترل کردهای سوریه شد.

ظریف: تکیه بر آمریکا برای تامین امنیت در سوریه کاری عبث است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با مولود چاووش اغلو، همتای ترکیه ای خود ضمن تاکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی سوریه از مخالفت تهران با عملیات نظامی در شمال این کشور سخن گفت.

بنا به گزارش ها وزیر امور خارجه ایران در این مکالمه تلفنی همچنین بر لزوم مقابله با تروریسم و استقرار امنیت و ثبات در سوریه تاکید کرد.

محمد جواد ظریف چند ساعت پیش از آن نیز در اولین واکنش خود به تصمیم آمریکا برای خروج نظامیان این کشور از شمال سوریه تاکید کرده بود که ایالات متحده «اشغالگری غیر مرتبط» در سوریه بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه توئیت خود نوشته بود که تکیه بر حضور آمریکا برای تامین امنیت در سوریه کاری «عبث» است.

به گفته محمد جواد ظریف دستیابی به صلح در سوریه و مبارزه با تروریسم در این کشور تنها با احترام به «تمامیت ارضی» و «مردم سوریه» به دست خواهد آمد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد جمهوریخواهان از خروج آمریکا از سوریه: تنها به نفع روسیه و ایران است

تهدید ترامپ علیه ترکیه: اقتصادتان را مانند قبل نابود می‌کنم

مکالمه تلفنی اردوغان و ترامپ درباره ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه